بلاگ

سطح های زبان انگلیسی به ترتیب (مبتدی تا پیشرفته)

سطح های زبان انگلیسی مشخص کننده میزان تسلطی است که زبان آموزان دارند و بر اساس آن می‌توانند وارد دوره‌هایی متناسب با معلومات و دانش خود شوند. زبان انگلیسی دارای سطح‌های مختلفی است و زبان آموزان بر اساس مهارت و توانایی خود در این زمینه در دسته‌های مختلف قرار می‌گیرند و به آموزش و یادگیری می‌پردازند. در واقع هر سطح نشان دهنده میزان مهارت و تسلط فرد زبان آموز بر مباحث و نیازمندی‌های این زبان می‌باشد. در صورتی که تعیین سطح های زبان انگلیسی به درستی انجام گیرید فرد وارد دوره‌هایی متناسب با دانسته‌های خود خواهد شد. از این رو دانستن ترتیب سطوح زبان انگلیسی می‌تواند به شما کمک کند تا بتوانید دوره مناسب خود را شناسایی کرده و به تعلیم و آموزش برای رسیدن به مراحل بالاتر بپردازید.

زبان انگلیسی به صورت عمده شامل چهار مهارت خواندن، نوشتن، گوش دادن و صحبت کردن است و تسلط هر فرد بر اساس میزان آشنایی او با این چهار مهارت صورت خواهد گرفت. سنجش مهارت‌های زبانی کاری پیچیده است و نیازمند در نظر گرفتن عوامل و فاکتورهای زیادی می‌باشد که شامل نقاط قوت، ضعف و سبک‌های یادگیری او می‌باشد. به صورت کلی سطوح زبان شامل A1، A2، B1، B2، C1، C2 به ترتیب از مبتدی تا پیشرفته می‌باشد.

سطح های زبان انگلیسی به ترتیب CEFR کدامند؟

CEFR یا Common European Framework of Reference for Language که در سال 1989 مطرح گردید یک چهارچوب استاندارد اروپایی است که برای تعیین سطح های زبان انگلیسی به عنوان سنجشی از میزان توانایی و تسلط فرد بر این زبان مورد استفاده قرار می‌گیرد. گرچه این مقیاس اروپایی بوده اما در حال حاضر به عنوان یک استاندارد بین المللی برای سنجش زبان در دنیا در نظر گرفته می‌شود.

بر اساس استاندارد CEFR سطح های زبان انگلیسی کودکان و بزرگسالان در سه دسته کلی پایه، متوسط و پیشرفته طبقه بندی می‌شوند و در حالت جزئی‌تر شامل 6 سطح از A1 تا C2 می‌باشند که به صورت زیر دسته بندی آن انجام می‌شود:

A1: سطح پایه (Beginner/ Elementary)

A2: سطح مبتدی (Per intermediate)

B1: سطح متوسط (Intermediate)

B2: سطح فوق متوسط (Upper intermediate)

C1: سطح پیشرفته (Advanced)

C2: سطح فوق پیشرفته (Proficient)

1. سطح A1

در میان سطح های زبان انگلیسی به صورت کلی سطح A1 به عنوان پایه‌ترین بوده و در آن زبان آموزان اطلاعاتی در مورد زبان انگلیسی ندارند و یا اطلاعات آن‌ها بسیار کم می‌باشد و اغلب مکالماتی که می‌توانند بسازند درباره اطلاعات کلی از خودشان می‌باشد و به نسبت آهسته و شمرده شمرده حرف می‌زنند و آن‌ها به زبان انگلیسی تسلط اولیه را دارند. تعاملات افرادی که در این سطح قرار دارند نسبتاً ابتدایی می‌باشد و برای درک کامل حرف‌های طرف مقابل باید جملات شمرده‌تر بیان شوند. تعداد واژگانی که زبان آموزان در این مرحله به صورت تقریبی مسلط هستند 700 کلمه می‌باشد و این دوره برای کسانی است که زبان انگلیسی را به مدت کوتاهی در گذشته آموزش دیده‌اند و یا مدت‌های زیادی است که از فضای آن فاصله گرفته‌اند.

پس از اتمام دوره پایه انتظار می‌رود که زبان آموزان بتوانند اصطلاحات روزمره و عبارات ساده را بخوانند و بتواند جمله سازی کنند و  همچنین خودشان را معرفی کنند و بتوانند سؤالات ساده‌ای مانند محل زندگی و خانواده از طرف مقابل خود بپرسند و دیگران را توصیف کنند و آدرس دادن ساده به زبان انگلیسی را درک کنند و توضیحاتی ساده درباره سرگرمی‌ها و علایق خود بنویسند.

2. سطح A2

در معرفی سطح های زبان انگلیسی به ترتیب دومین سطح A2 می‌باشد که افرادی که در این دوره شرکت می‌کنند پس از پایان یافتن می‌توانند اطلاعات و جملات متداول مانند اطلاعات شخصی و خانوادگی، شغلی، مواردی مانند خرید کردن و تفریحات و سرگرمی‌ها، موقعیت‌های مکانی را توصیف کنند. به علاوه آن‌ها می‌توانند مکالمات ساده‌ای درباره موارد روزمره خود با سایرین داشته باشند و اطلاعاتی درباره آینده و گذشته خود و همچنین محیط اطراف به طرف مقابل بدهند. زبان آموزانی که به این سطح می‌رسند می‌توانند راحت‌تر درباره مسائل ساده و روزمره و مسائل خانوادگی و شخصی صحبت کنند.

افرادی که در سطح A2 قرار دارند به تعداد واژگان بیشتر تسلط دارند و می‌توانند آن‌ها را در جملات پایه به کار ببرند اما ساخت و درک جملات پیچیده برای آن‌ها دشوار خواهد بود. به علاوه در این سطح شما می‌توانید زمان‌های حال و گذشته را در مکالمات خود استفاده نمایید و درکی مناسب از آن‌ها داشته باشید و متن‌های کوتاه و حاوی عبارت‌های مختلف را بخوانید.

مهارت شنیداری در این سطح بهبود یافته و می‌توانند بخش بیشتری از جملات و عبارات انگلیسی زبانان را متوجه شوند. در میان سطح های زبان انگلیسی بزرگسالان این سطح معمولاً برای کسانی است که در سال اول آموزش خود هستند و یا با وجود آموزش‌های پیشین اما سال‌های زیادی است که از مباحث دور مانده‌اند. با وجود پایه و مبتدی بودن این سطح اما برای رسیدن به آن نیاز به تلاش مستمر می‌باشد به گونه‌ای که بتوانید آغازگر مکالمات ساده و ابتدایی درباره شغل، زندگی شخصی و خانوادگی، اهداف آینده و اتفاقات گذشته داشته باشید.

3. سطح B1

دوره‌های B برای زبان آموزانی است که سطح مبتدی و پایه را پشت سر گذاشته و وارد دوره متوسط زبان می‌شوند و توانایی و مهارت‌های آن‌ها به نسبت بهبود یافته و در حال رشد می‌باشد. در این دوره افراد قادر خواهند بود که هدف و موضوع اصلی بحث‌های صورت گرفته درباره کار و سرگرمی و خانواده و دانشگاه را درک کنند و در موقعیت‌های ساده مانند آدرس پرسیدن و درخواست چیزهای ابتدایی نیاز خود را به خوبی برطرف کنند. به علاوه در مهارت نوشتن نیز تسلط بیشتری کسب کرده و می‌توانند درباره علایق، خصوصیات و اهداف خود متن‌های ساده و معناداری را بنویسند.

4. سطح B2

سطح های زبان انگلیسی به ترتیب مکمل یکدیگر بوده و هر کدام تکمیل کننده مرحله قبل بوده و مواردی را به آموخته‌های پیشین افراد می‌افزایند. زبان آموزان در سطح B2 موارد آموزشی را که در سطح B1  فرا گرفته بودند به صورت تخصصی یاد می‌گیرند و می‌توانند در مباحث تخصصی‌تر و پیشرفته شرکت نمایند و به علاوه به راحتی می‌توانند مطالب تخصصی را درک کنند و به سؤالات مختلف پاسخ دهند. یکی از مهارت‌های اصلی که در سطح های زبان انگلیسی مورد اهمیت است اسپیکینگ و مکالمه است و افراد در این دوره می‌توانند بهتر و روان‌تر از قبل با دیگران به گفت و گو بپردازند. به علاوه پس از پایان یافتن این دوره افراد می‌توانند به صورت عمیق‌تر مقصود و هدف نویسنده در مطالب را متوجه شوند و همچنین خود نیز به نوشتن درباره مسائل مختلف بپردازند. امکان گوش دادن به محتواهای صوتی به صورت حرفه‌ای و تخصصی را فرا خواهند گرفت و می‌توانند در مورد آن نظرات خود را بیان نمایند و در مکالمه نیز می‌توانند با افراد بومی و انگلیسی زبان به گفت و گو بپردازند و به گفت و  گو بپردازند.

پیشنهاد ما:  کاربردی ترین حرکات بدن در زبان انگلیسی را بشناسید

5. سطح C1

با رسیدن به سطح پیشرفته زبان آموزان می‌توانند مهارت‌های پیشین خود را تکمیل نمایند و می‌توانند در آزمون‌های بین المللی مانند آیتلس شرکت نمایند. در سطح C1 از سطح های زبان انگلیسی افراد می‌توانند متن‌های طولانی و پیچیده را درک کنند و به درستی مفهوم و مقصود آن‌ها را دریابند. به علاوه آن‌ها می‌توانند بدون تعلل و درنگ به جمله سازی درستی درباره موارد مختلف بپردازند و با کمترین مشکل اصطلاحات و عبارات را به درستی برای بیان منظور خود به کار ببرند و همچنین می‌توانند با ساختاری درست و به صورت جزئی درباره موضوعات متفاوت متن‌های طولانی بنویسند. افراد پس از گذراندن دوره پیشرفته قادر خواهند بود در مکالمات تخصصی، اجتماعی و آکادمیک شرکت کنند و بدون مشکل به گفت و گو با انگلیسی زبانان بپردازند و تنها برای موارد بسیار تخصصی ممکن است نیاز به جست و جو و راهنمایی داشته باشند.

6. سطح C2

در آخرین مرحله از سطح های زبان به ترتیب زبان آموزان به سطح C2 می‌رسنند به گونه‌ای که پس از پایان یافتن این دوره می‌توانند انگلیسی را به صورت کامل مسلط شوند و توانایی‌ درک کردن صحبت‌های انگلیسی با وجود اصطلاحات پیچیده و سخت و با لهجه‌های غیر آشنا را به صورت کامل خواهند داشت. به علاوه می‌توانند متن‌های تخصصی و طولانی را بدون هیچ مشکلی بفهمند و به سؤالات آن به درستی پاسخ دهند و مفهوم و مقصود نویسنده را به صورت کامل دریابند و به گفت و گو و تعامل با افراد انگلیسی زبان  بپردازند و درباره مسائل مختلف به بحث بپردازند و جملاتی هدفمند و با ساختار درست و اصولی استفاده کنند. یکی از مهمترین مهارت‌هایی که افراد پس از این دوره کسب می‌کنند توانایی نوشتن متن‌های تخصصی و دشوار و مقالات معتبر و پیچیده را خواهند داشت. قدرت و تسلط زبان آموزان این دوره گاهی در حد افراد بومی و انگلیسی زبان می‌رسد و می‌توانند مفاهیم را به صورت لحظه‌ای درک کرده و به شرح و خلاصه‌ای از آن‌ها بپردازند.

سطح های زبان انگلیسی به ترتیب آیلتس

یکی از مهمترین آزمون‌های زبان که به صورت بین المللی در دنیا برگزار می‌شود IELTS می‌باشد و این آزمون برای افرادی که قصد ادامه تحصیل و مهاجرت دارند از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد. سطح های زبان انگلیسی بر اساس آیلتس از یک تا نه طبقه بندی می‌شود و حداقل نمره قابل قبول در آن 4.5 بوده و تا 9 که به عنوان بالاترین نمره در نظر گرفته می‌شود.

سطح A2: نمره 4.5

سطح A2-B1: نمره 5

سطح B1: نمره 5.5

سطح B1-B2: نمره 6

سطح B2: نمره 6.5

سطح B2-C1: نمره 7

سطح C1: نمره 8

سطح C2: نمره 9

سطح های زبان انگلیسی بر اساس آزمون تافل

یکی دیگر از آزمون‌هایی که برای سطح های زبان انگلیسی مناسب می‌باشد آزمون تافل می‌باشد و کسب نمره قبولی در آن برای افرادی که قصد ادامه تحصیل و یا اقامت در کشورهای خارجی را دارند حائز اهمیت است. سطح های زبان انگلیسی به ترتیب تافل به صورت زیر می‌باشد:

سطح A1: نمره 5

سطح A2: نمره 17

سطح B1: نمره 42

سطح B2: نمره 72

سطح C1: نمره 95

سطح C2: نمره بالاتر از 96 تا 120

سطح های زبان انگلیسی به ترتیب کانون زبان

Basic: این سطح اولین مرحله یادگیری زبان است و شامل سه سطح B1 تا B3 می‌باشد.

Elementary: این مقطع از سطح های زبان انگلیسی به ترتیب کانون زبان شامل سطوح El1 تا El3 می‌باشد.

Pre-Intermediate: این مقطع شامل سه سطح Pre1 تا Pre3 می‌باشد.

Intermediate: این مقطع شامل سه سطح Inter1 تا Inter3 می‌باشد.

High Intermediate: این مقطع شامل سه سطح High1 تا High3 از سطح های زبان انگلیسی به ترتیب کانون زبان می‌باشد.

Advanced: این مقطع نیز شامل سطوح Ad1 تا Ad3 می‌باشد.

معرفی کتاب های زبان انگلیسی به ترتیب سطح

برای آموزش دیدن در سطوح مختلف زبان انگلیسی نیاز است از کتاب های زبان انگلیسی به ترتیب سطح استفاده شود؛ هر کتاب در تناسب با نیازهای فرد زبان آموز و بر اساس اطلاعات او نوشته شده‌اند. یکی از بهترین کتاب هایی که برای سطح های زبان انگلیسی بزرگسالان  مورد استفاده قرار می‌گیرد American English File می‌باشد که بر اساس سطح های زبان به ترتیب زیر می‌باشد.

  • سطح A1: American English File Starter
  • سطح A2: American English File 1
  • سطح B1: American English File 2
  • سطح B2: American English File 3
  • سطح C1: American English File 4
  • سطح C2: American English File 5

دلیل اهمیت ارزیابی سطح

CEFR استانداردی بین المللی برای تعیین سطح های زبان انگلیسی بوده و ملاکی است تا به وسیله آن بتوانید مهارت‌ها و میزان تسلط خود را بسنجید. تعیین سطح های زبان انگلیسی کودکان و بزرگسالان کمک می‌کند تا متناسب با توانایی‌های آن‌ها در دوره‌ها و کلاس‌های آموزشی مناسب شرکت کنند به گونه‌ای که مطالب ارائه شده نه برای آن‌ها مشکل باشد و نه آسان. بنابراین اگر به دنبال تقویت زبان انگلیسی خود هستید در قدم اول باید نسبت به تعیین سطح خود اقدام نمایید و سپس در تناسب با آن از کتاب های زبان انگلیسی به ترتیب سطح استفاده کنید.

سؤالات متداول

ترتیب سطح های زبان انگلیسی بزرگسالان چگونه است؟

ترتیب سطح های زبان انگلیسی از مبتدی تا پیشرفته بر اساس استاندارد CEFR از A1 تا C2 می‌باشد.

کتاب های زبان انگلیسی به ترتیب سطح را از کجا باید تهیه کرد؟

در صورتی که در کلاس‌های زبان شرکت کنید این کتاب‌ها از طرف مؤسسه به شما تحویل داده می‌شود؛ هر چند می‌توانید از کتاب فروشی‌های آنلاین و حضوری نیز آن‌ها را تهیه نمایید.

این آموزش ها ممکنه برایتان مفید باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *