آموزش مکالمه زبان انگلیسی

چگونه در آزمون لیسنینگ آیلتس نمره ۸ بگیریم؟

آزمون آیلتس به عنوان یکی از معتبرترین آزمون ‌های زبان انگلیسی جهان شناخته می ‌شود و نمره‌ لیسنینگ در این آزمون از اهمیت ویژه ‌ای برخوردار است. با توجه به اهمیت بالای این نمره برای افرادی که قصد تحصیل در دانشگاه ‌ها یا کار در کشورهای انگلیسی‌ زبان را دارند، آشنایی با راهکارها و تمرین ‌های مناسب و تمرکز بر تقویت مهارت ‌های شنیداری و تفکر تحلیلی امری ضروری است.

در این مقاله به بررسی استراتژی ‌ها و تکنیک ‌هایی که می ‌تواند به شما کمک کند تا نمره‌ی ۸ و بالاتر در بخش لیسنینگ آیلتس بگیرید، خواهیم پرداخت.

روش های کسب نمره 8 در آزمون لیسنینگ آیلتس

بخش لیسنینگ از بخش های مهم آزمون آیلتس است که هدف آن بررسی مهارت شنیدن داوطلبان و پاسخ دادن به سوالات بر اساس مهارت شنیدن می باشد. در صورتی که قصد شرکت در این آزمون را دارید، بهتر است بدانید که در این آزمون معمولا 4 متن خوانده می شود که باید به هرکدام گوش دهید. متن اولی در ارتباط با کارهای روزمره و صحبت های روزانه می باشد که نسبت به متن های بعدی کمی راحت تر است.

متن های دیگر از موضوعاتی مانند اخبار و مطالب علمی، دانشگاهی، مکالمه های دو نفره و… می باشند. برای اینکه بتوانید نمره مناسبی در آزمون کسب کنید، لازم است که ابتدا از نوع این متن های صوتی آگاه شوید. تعداد سوالات در هر یک از بخش های لیسنینگ ممکن است متغیر باشد، اما به طور کلی هر بخش شامل حدود ۱۰ تا ۱۴ سوال است. برای پاسخ دهی به این سوالات معمولا 2 ساعت زمان می دهند.

همچنین، ارزیابی لیسنینگ آیلتس بر اساس نمره‌ دهی از ۱ تا ۹ انجام می ‌شود که ۹ به عنوان نمره بالاترین و ۱ به عنوان نمره پایین‌ ترین ممکن می ‌باشد. برای کسب نمره ۸ یا بالاتر، شما باید توانایی درک مفاهیم و پاسخ به سوالات با دقت و تمرکز بالا را از خود نشان دهید.

گوش دادن به مکالمات واقعی برای کسب نمره 8 در آزمون لیسنینگ آیلتس

گوش دادن به مکالمات واقعی در محیط ‌های انگلیسی‌ زبان یکی از بهترین راه‌ ها برای بهبود مهارت لیسنینگ در آیلتس و همچنین به تسلط بر لهجه ‌ها و آوای شنونده ‌های مختلف است. این تمرین می ‌تواند به شما در درک مکالمات در شرایط واقعی و مواجهه با لهجه‌ های متنوع کمک کند. بهترین روش نیز برای گوش دادن به مکالمه های انگلیسی تماشای فیلم و سریال یا گوش دادن به پادکست است.

پادکست‌ ها برای بهبود لیسنینگ عالی هستند. شما می ‌توانید پادکست‌ های مرتبط با موضوعاتی که در آزمون آیلتس ممکن است مطرح شود را گوش دهید. مثلاً اخبار، تاریخ، علم، هنر و فرهنگ از موضوعاتی هستند که معمولا از آن ها سوالاتی مطرح می شوند.

در ابتدا به پادکست‌ هایی با سطح زبان آسان تر گوش دهید و به تدریج به سطوح پیشرفته‌ تر پیش بروید. به طور کلی موزیک و پادکست ‌های موسیقی با آهنگ و ریتم به شما کمک می‌کنند تا به تلفظ و تاکید در کلمات دقت کنید.

تماشای فیلم و سریال

تماشای فیلم ‌ها و سریال ‌ها به عنوان یکی از بهترین راه‌ های تقویت مهارت لیسنینگ در زبان انگلیسی شناخته می ‌شود. این فعالیت می ‌تواند علاوه بر بهبود لیسنینگ به توسعه واژگان، تلفظ و درک فرهنگ انگلیسی نیز کمک کند.

انتخاب فیلم‌ ها و سریال ‌هایی که با سطح زبانی شما مناسب هستند، از اهمیت بالایی برخوردار است. در ابتدا می ‌توانید از فیلم ‌ها با زیرنویس استفاده کنید تا مفاهیم را بهتر درک کنید. زمانی که تازه شروع به تماشای فیلم ‌ها می‌ کنید، از زیرنویس‌ ها بهره ببرید. یکی از روش هایی که افراد زیادی معتقد هستند تاثیر زیادی بر مهارت انگلیسی دارد، تماشای فیلم با زیرنویس انگلیسی می باشد. بنابراین توصیه می شود که از این روش نیز استفاده کنید.

فراموش نکنید که بهتر است در زمان تماشای فیلم به لهجه ها نیز دقت کنید. زیرا یکی از مواردی که منجر به پایین آمدن نمره داوطلبان از بخش لیسنینگ می شود، این است که با لهجه های مختلف آشنایی ندارند و در نهایت نمی توانند به درستی کلمات را تشخیص دهند.

فیلم ‌ها و سریال ‌ها را به صورت مکرر تماشا کنید. هر چه بیشتر تماشا کنید، توانایی شنیداری‌ شما بهبود پیدا می‌ کند و جزئیات بیشتری را متوجه می شوید. همچنین بهتر است که کلمات جدید را برای خودتان یادداشت و سپس تکرار کنید. با رعایت این نکات و توصیه‌ ها، تماشای فیلم‌ ها و سریال ‌ها به یک فعالیت تفریحی تبدیل می ‌شود که به شما در بهبود مهارت لیسنینگ بسیار کمک می ‌کند.

استفاده از منابع آموزشی برای کسب نمره 8 در آزمون لیسنینگ آیلتس

استفاده از منابع آموزشی به عنوان یک ابزار موثر برای بهبود مهارت لیسنینگ در زبان انگلیسی می ‌تواند بسیار مفید باشد. این منابع به شما این امکان را می ‌دهند که به تمرینات و تکنیک ‌های خاصی برای بهبود لیسنینگ دسترسی داشته باشید و مهارت‌ های شنیداری‌ خود را تقویت کنید.

به طور مثال کتب آموزشی و دوره‌ های آموزشی زبان انگلیسی متنوعی وجود دارند که به شما اصول و تکنیک‌ های مختلف لیسنینگ را آموزش می ‌دهند. معمولاً این منابع شامل تمرینات شنیداری، فایل ‌های صوتی و تمرینات تفسیر مکالمات مختلف هستند.

پیش از تهیه هر کدامی بهتر است که سطح خود را تشخیص داده و کتابی را تهیه کنید که با سطح شما متناسب باشد. زیرا کدام های مختلفی برای تمرین لیسنینگ وجود دارد که هر کدام از آن ها مختص به سطح متفاوتی می باشند. کتب آموزشی آیلتس معمولاً شامل راهنمایی ‌ها و نکاتی در مورد چگونگی پاسخ به سوالات لیسنینگ هستند. این نکات و راهنمایی‌ ها به شما کمک می‌ کنند تا در بخش لیسنینگ نمره 8 را کسب کنید.

پس از تهیه کتاب توصیه می شود که به طور منظم از آن استفاده نموده و هر روز بخشی از زمان خود را به تمرین با آن اختصاص دهید. به یاد داشته باشید که این تمرین مکرر و منظم است که موفقیت و تقویت مهارت شما را در پیش دارد. بنابراین در صورت خرید منابع و کتاب آموزشی بهتر است که به صورت منظم از آن استفاده کنید.

پیشنهاد ما:  بهترین کانال های یوتیوب برای یادگیری زبان انگلیسی

گسترش واژگان

یادگیری و تمرین با واژگان مهم بسیار اساسی در بهبود مهارت لیسنینگ در آزمون آیلتس است. واژگان مهم غالباً در سوالات و مکالمات لیسنینگ آزمون آیلتس به کار می ‌روند و اگر شما این واژگان را نشناسید، ممکن است مشکلاتی در درک مطالب و پاسخ به سوالات داشته باشید.

ابتدا لیستی از واژگان مهم که ممکن است در بخش لیسنینگ آیلتس ظاهر شوند، تهیه کنید. این واژگان معمولاً از منابع آموزشی معتبری مثل کتب آیلتس و منابع آموزشی مشابه قابل دسترسی هستند. بهتر است که با تلفظ صحیح واژگان آشنا باشید. زیرا در صورتی که تلفظ صحیح هر واژه را نشناشید، ممکن است که نتوانید واژه درست را در امتحان تشخیص دهید.

هر واژه را تمرین و تکرار کنید. تکرار کردن از مواردی است که باعث ثبت کلمه در ذهن شما می شود. بنابراین می توانید واژگان را یادداشت نموده و روزانه آن ها را تکرار و مطالعه کنید.

واژگان را از دیگر منابع آموزشی همچون پادکست‌ ها، فیلم ‌ها، موسیقی و کتب غیر-آیلتسی هم یاد بگیرید. این کار به شما کمک می‌ کند تا با واژگان در متن ‌های متنوع آشنا شوید. به علاوه برای محک زدن سطح اطلاعات و دانش خود می توانید در آزمون های آزمایشی آنلاین نیز شرکت کنید.

مطالعه راهنمای تصویری

کتب آموزشی تصویری که نحوه پاسخ دادن به سوالات لیسنینگ را به تصویر می‌ کشند، ابزارهای بسیار مفیدی برای آمادگی برای پاسخگویی به بخش لیسنینگ آزمون آیلتس هستند. این راهنماها با ترکیب تصاویر، نمودارها، نمایش ‌های گرافیکی و صداها به شما کمک می‌کنند تا بهترین روش ‌ها و تکنیک‌ ها را برای پاسخ به سوالات لیسنینگ بیاموزید.

در کتاب های تصویری نکات و آموزش های مهمی در قالب پاسخ دادن به سوالات بخش لیسنینگ در اختیار شما قرار داده می شود. با استفاده از این راهنماهای تصویری نکات مهم به طور کامل در ذهن شما ثبت می شوند. کتب تصویری اغلب نمونه‌ های تصویری از سوالات و مکالمات لیسنینگ ارائه می‌ دهند. این نمونه ‌ها به شما ایده می ‌دهند که چگونه می ‌توانید به سوالات پاسخ دهید و از تکنیک‌ های یادگیری شده استفاده کنید.

از آنجا که کتب تصویری با استفاده از تصاویر  جذاب اطلاعات را ارائه می‌ دهند، می ‌توانند به تقویت تمرکز و توجه شما به مطالب کمک کنند. کتب آموزشی تصویری می‌ توانند به شما در آمادگی بهتر برای بخش لیسنینگ آیلتس کمک کنند و به شما اطمینان بیشتری در آزمون دهند. همچنین، ترکیب متنوعی از منابع آموزشی از جمله کتب تصویری می‌ تواند به بهبود مهارت لیسنینگ شما کمک کند.

پیگیری و تصحیح خطاها

تشخیص و تصحیح خطاها در تمرینات لیسنینگ و آزمون‌ های مرتبط با آن یک بخش بسیار مهم از فرآیند آمادگی برای آزمون آیلتس است. این فرآیند به شما کمک می ‌کند تا نقاط ضعف خود را شناسایی کرده و مهارت لیسنینگ خود را بهبود بخشید.

تمرینات لیسنینگ را چندین بار گوش دهید. هر دفعه به جزئیات توجه کنید و سعی کنید تا نکات واژگان، تلفظ و جزئیات مکالمه را درک کنید. در هر بار گوش دادن به تمرینات، ممکن است خطاهایی که قبلاً تشخیص نداده‌ اید، روشن شوند.

در حین گوش دادن به تمرینات، خطاهای خود را ثبت کنید. این خطاها ممکن است شامل تلفظ نادرست واژگان، عدم درک مفاهیم، یا عدم توانایی در پاسخ به سوالات باشند. پس از گوش دادن به تمرینات، پاسخ خود را با پاسخ‌ های صحیح مقایسه کنید. آیا به صورت صحیح به سوالات پاسخ داده ‌اید؟ آیا واژگان و تلفظ شما صحیح بوده‌ اند؟

اگر متوجه شوید که تلفظ واژگان یا عبارات خاصی را اشتباه می ‌کنید به تمرین تلفظ آنها بپردازید. می‌ توانید از منابع آموزشی صوتی و ویدئویی برای تقویت تلفظ استفاده کنید. خطاهای شنیداری را تا زمانی که بتوانید به صورت صحیح پاسخ دهید، تکرار کنید. تمرین منظم باعث تقویت مهارت لیسنینگ شما می ‌شود.

منابع آموزشی ممکن است توصیه‌ ها و راهنمایی‌ هایی در مورد تشخیص و تصحیح خطاها در تمرینات لیسنینگ داشته باشند. از این توصیه‌ ها بهره‌برداری کنید. در صورت امکان، در کلاس‌ های آموزشی لیسنینگ شرکت کنید. معلم می‌ تواند خطاهای شما را تشخیص دهد و راهنمایی کند.

مدیریت زمان برای کسب نمره 8 در آزمون لیسنینگ آیلتس

مدیریت زمان یکی از عوامل مهم در کسب نمره 8 در بخش لیسنینگ آزمون آیلتس است. از آنجایی که زمان محدودی برای پاسخ به سوالات دارید، بنابراین باید از زمان خود به بهترین شکل استفاده کنید.

قبل از آزمون، با ساختار بخش لیسنینگ آشنا شوید. درک ساختار آزمون و نحوه تقسیم زمان بین بخش‌ های مختلف می ‌تواند به شما کمک کند تا زمان خود را بهینه تر تقسیم کنید. سوالات ممکن است حاوی جزئیات مهم باشند. بنابراین، به دقت به سوالات گوش دهید و تلاش کنید تا جزئیات مهم را متوجه شوید.

تمرین ‌های تقویت تمرکز می ‌توانند به شما کمک کنند تا در مدت زمان گوش دادن به مکالمه ذهن شما از نکات مهم منحرف نشود. این تمرین‌ ها ممکن است شامل گوش دادن به موسیقی یا متن ‌های طولانی باشند.

پیش از آزمون، آزمون‌ های شنیداری تمرینی را با زمان محدود حل کنید. این تمرین ‌ها به شما ایده می ‌دهند که چگونه زمان خود را بهینه تر تقسیم کنید. سعی کنید تمرینات لیسنینگ خود را در شرایط مشابه به آزمون انجام دهید. به عنوان مثال، در محیطی ساکت و بدون انحراف‌ های صوتی تمرین کنید.

شرکت در کلاس ‌های زبان برای کسب نمره 8 در آزمون لیسنینگ آیلتس

یکی دیگر از روش هایی که می تواند منجر به کسب نمره 8 شما شود، شرکت در کلاس های زبان است. ابتدا باید یک کلاس زبان مناسب انتخاب کنید. کلاسی که به تمرین و آمادگی برای آزمون آیلتس و به ویژه بخش لیسنینگ تمرکز داشته باشد. اطمینان حاصل کنید که معلم ‌ها تجربه در تدریس این بخش دارند.

در کلاس ‌ها فعالیت‌های گروهی و تمرینات شنیداری را با دقت انجام دهید. سعی کنید به سوالات معلم پاسخ دهید و به نکات مهمی که ذکر می کند، توجه داشته باشید. فراموش نکنید که کلاس زبان مکان مناسبی برای تمرین مکالمه می باشد. بنابراین از فرصت استفاده نموده و با همکلاسی های به صورت گروهی یا 2 به 2 به تمرین مکالمه بپردازید. با رعایت این نکات می تواند نمره مناسب و حتی نمره 8 را در بخش لیسنینگ آزمون آیلتس کسب کنید.

این آموزش ها ممکنه برایتان مفید باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *