بلاگ

10 روش تقویت مهارت شنیداری (لیسنینگ) زبان انگلیسی

تقویت لیسنینگ زبان انگلیسی یکی از مهمترین مهارت‌هایی است که هر زبان آموز باید بتواند به صورت درست و اصولی روی آن کار کرده و به حد مناسبی از تسلط دست پیدا کند. با وجود تمام چالش‌هایی که ممکن است یادگیری این مهارت به همراه داشته باشد اما رعایت کردن برخی نکات و پیش رفتن بر اساس برنامه و قواعد می‌تواند در نهایت نتیجه مطلوبی را به عمل آورد. از این رو در این مطلب ما به معرفی روش های تقویت listening زبان انگلیسی با توجه به متدهای روز دنیا خواهیم پرداخت.

راه های تقویت لیسنینگ زبان انگلیسی

تقویت لیسنینگ زبان انگلیسی به طور ویژه‌ای می‌تواند بر عادات اجتماعی و نحوه برقراری ارتباط با افراد تأثیر مثبت داشته باشد؛ افرادی که در این مهارت ماهر هستند می‌توانند به سهولت با دیگران انگلیسی صحبت کنند و این عمل روی اعتماد به نفس آن‌ها نیز مؤثر واقع خواهد شد. درک درست آن چه که شما از گوینده دریافت می‌کنید سبب خواهد شد که بتوانید به تجزیه و تحلیل جملات بپردازید و همین مسأله روی تقویت سایر مهارت‌ها و یادگیری سریع‌تر زبان شما تأثیر گذار خواهد بود.

مراحل تقویت لیسنینگ

در ادامه به صورت جامع به ارائه راه هایی که برای تقویت لیسنینگ وجود دارد، خواهیم پرداخت.

موضوع کلی مکالمه را درک کنید

مکالمات انگلیسی از منابع مختلفی که پایینتر همین مقاله معرفی می شود را پیدا کنید و سعی کنید کلیت موضوع مکالمه را بفهمید. اگر سطح شما متوسط یا مبتدی باشد برای متوجه شدن تک تک کلمات مکالمه مقاوت دارید در این صورت کلیت موضوع و مسیر موضوع دنبال کنید.

در واقع شما در گوش دادن فعالانه به جای تمرکز کردن بر تک تک کلمات باید سعی کنید متوجه شوید که موضوع اصلی گفت و گو درباره چیست و خلاصه‌ای از آن را دریابید. شما با یادداشت برداری از آن چه که می‌شنوید و سؤال پرسیدن در مورد جزئیات می‌توانید مهارت گوش دادن فعالانه خود را تقویت نمایید؛ در انجام این کار لزومی به یادداشت برداری از کل موضوع نیست بلکه تنها کافی است کلمات مهم و کلیدی را ثبت کنید؛ انجام این تمرین می‌تواند به صورت چشم گیری روی تقویت لیسنینگ زبان انگلیسی شما تأثیر گذار باشد.

به طور مثال اگر در یک مکالمه سوالی مثل “آیا غذا این رستوران خوب بود” گفته شد فقط کافیه که بفهمید آیا جواب مثبت بوده یا منفی. یا با تصاویری از مکالمه که مشاهده می کنید بفهمید در رابطه با چه چیزی صحبت می کنند و از موضوع راضی هستند یا ناراضی، خوشحال هستند یا ناراحت و در نهایت جملات را بیشتر دقت کنید.

مقدار زیادی این کار را تکرار کنید تا در پیدا کردن موضوع اصلی مکالمات و خط کلیه مکالمه مهارت پیدا کنید بعد به سراغ مرحله بعدی بروید.

جزئیات مکالمه را گوش کنید

زمانی که مرحله بالا را رد کردید و در پیدا کردن موضوع کلی راحتتر بودید می توانید شروع کنید به جزئیات مکالمات گوش دادن.

مثلا اگر موضوع در رابطه با رستوران هست ببینید چه چیزی در رابطه با رستوران گفته میشه؟ آیا درباره غذا صحبت میکنند یا مکان رسوران؟ و همینطور برای خودتون جزئیات بیشتری در مکالمات کشف کنید.

روش دقیق تر این مرحله زمانی که تمرین های زیادی با استفاده از ویدئو و فیلم داشتید به این شکل است که شما یک موضوعی مشخص کنید که می خواید در رابطه باهاش بدانید سپس از منابع مختلف انگلیسی به آن گوش دهید و سعی کنید از منابع مختلف چندین مرتبه به آن گوش دهید.

موضوع مشابه گوش دهید

مثلا اگر در رابطه با آداب غذا خوردن کشورها اطلاعات به دست آورید برای یک هفته هر روز تنها روی این موضوع تمرکز کنید و از منابع مختلف فقط همین موضوع سرچ بزنید، به این صورت کلمات تکراری که معنی آن را بلد می شوید و جملات تکراری برمیخورید که در ذهن شما لیسینینگ و در نهایت انگلیسی شما را تقویت می کند.

کلماتی که درک آن برایتان سخت است دفعات اول و روزهای اول سرچ کنید و معنی آن ها را یاد بگیرید و ادامه دهید.

حالا لیسنینگ شما در اون موضوع تقویت شده، روز های آینده کلمات گوش دهید و آن ها را بفهمید.

در روزهای آخر خیلی بهتر از روز اول هفته مکالمات مشابه را متوجه خواهید شد و همینطور موضوعات آینده برای شما ساده تر می شود.

گوش دهید و صحبت کنید

یک جمله گوش دهید و مکث کنید، حالا کلمات تکرار کنید. این تمرین ادامه بدید تا سرعت صحبت شما هم به مکالمات برسد.

شما در این تمرین هم لیسنینگ هم اسپیکینگ انگلیسی شما تقویت می شود. با تکرار و تمرین می توانید تلفظ، سرعت صحبت انگلیسی خود را افزایش دهید همیطور دیگه با تند حرف زدن انگلیسی زبان ها مشکلی نخواهید داشت و گوش شما تقویت می شود.

چالش: صدا خودتون در جملات مختلف ضبط کنید و گوش دهید، مقایسه کنید ببینید چقدر با صوت مکالمه فاصله دارد.

در خواب گوش دهید

این واقعیته که می تونید با گوش کردن انگلیسی در خواب هم مهارت گوش دادن خود را بالا ببرید.

اما زیاد خوشحال نشید! به طور کلی تحقیقات نشان داده با گوش دادن انگلیسی در خواب حافظه کلماتی که قبلا در حال یادگیری آن ها بودید مرور می شود و این روند را بهبود می بخشد و چیزی بیشتر از آن نیست.

اکثرا گوش دادن انگلیسی در خواب لغت هستند اما می توانید جملات و مکالمات انگلیسی هم بگذارید و موقع خواب گوش دهید.

تکنیک نویز مفید، گوش دادن غیرفعال را امتحان کنید

نویز مفید که به آن “نویز سفید” هم می گویند یک تکنیک مناسب است که به یک صدای مداوم و به صورت دوره ای تکراری می باشد که در زمان هایی که کارهای دیگر روزمره خود را انجام میدهید می توانید این تکنیک را انجام دهید.

هنگام مرتب کردن اتاق، شستن ظرف ها و کارهایی که تمرکز نیاز ندارد می توانید نویز مفید را استفاده کنید، یک پادکست، موسیقی یا رادیو و یوتیوب به زبان انگلیسی روشن کنید و ترجیحا هر 5 دقیقه یکبار دوباره از اول گوش دهید. اصلا نیاز نیست زیاد هم توجه کنید یا جملات آن را بدانید و معنی کنید فقط باید پس زمینه این صوت پخش شود تا در ذهن شما هم مرور شود.

تقویت لیسنینگ با فیلم

فیلم‌ها منابع مناسبی هستند که می‌توانید برای تقویت مهارت شنیداری زبان خود از آن‌ها بهره گیرید؛ اگر از تسلط کافی برخوردار نیستید، از فیلم‌های با زیرنویس فارسی برای این کار استفاده نمایید. مهمترین نکته‌ای که در این زمینه باید در نظر داشته باشید این است که بار اول فیلم را با زیرنویس فارسی مشاهده نمایید و صرفاً به مفهوم کلی فیلم دقت کنید. در بار دوم همان فیلم را با زیرنویس مجدداً تماشا کنید اما این بار به نحوه بیان کلمات و تلفظ آن‌ها توجه بیشتری داشته باشید. در بار سوم فیلم را بدون زیرنویس تماشا کنید و سعی کنید متوجه منظور و مفهوم افراد با کمک لحن و صحنه‌های مختلف فیلم شوید و کلمات را به خاطر بسپارید.

برای بهره بردن از تقویت لیسنینگ با فیلم؛ گزینه‌ای را مطابق با علایق و موضوعات ساده انتخاب نمایید. با گوش دادن به مکالمات صورت گرفته، عبارات و کلماتی که متوجه می‌شوید و معنی آن‌ها را بادید یادداشت نمایید. از آن جهت که ممکن است درک کردن برخی جملات در مراحل ابتدایی برای شما دشوار باشد، سرعت پخش آن را کند کنید تا واضح‌تر و شمرده‌تر آن‌ها را بشنوید.

اگر بخش‌هایی از آن برای شما همچنان نامفهوم و گنگ بود، می‌توانید آن قسمت را چندین بار تماشا کنید و گوش دهید. اگر باز هم به مشکل برخوردید می‌توانید از زیرنویس کمک بگیرید. فراموش نکنید که یکی از مهمترین نکات در تقویت لیسنینگ با فیلم انجام مداوم آن و تکرار می‌باشد. با این کار گوش شما به لهجه و نحوه بیان عبارات در محاوره عادت کرده و به مرور می‌توانید به تسلط بالایی برسید.

بالاخره فیلم با زیرنویس یا بدون زیرنویس؟

خب همه ما میدونیم که مشاهده فیلم بدون زیرنویس خیلی سخت هست ودر زندگی واقعی زیرنویس وجود ندارد!

نگران نباشید اگه خیلی مبتدی هستید و تازه انگلیسی شروع کردید با زیرنویس ببینید اما نه از اول تا اخر! هر بار که فیلم تماشا می کنید زیرنویس برای چند دقیقه اول خاموش کنید پس از آن خلاصه ای از مفهوم و جملاتی که متوجه شدید بنویسید. (حتما خلاصه باشه)

پیشنهاد ما:  بهترین روش یادگیری زبان انگلیسی با گوش دادن

حالا به اول برگردید و زیرنویس انگلیسی را روشن کنید و تک تک کلمات انگلیسی را همراه با گوش دادن بخوانید و این کار را تا آخر فیلم تکرار کنید.

به موزیک انگلیسی گوش دهید و همراه آن بخوانید

یک فابل صوتی مانند پادکست و یا موزیک متناسب با سطح زبان خود پیدا کرده که زیرنویس فارسی داشته باشد؛ در مرحله اول بدون اینکه به متن نگاه کنید فایل را به صورت کامل گوش دهید و هر آنچه که از آن را متوجه شده‌اید یادداشت نمایید. در مرحل دوم دوباره فایل را بدون توجه به زیرنویس آن گوش داده و نکاتی را که در مرحله پیش یادداشت کرده بودید را کامل‌تر نمایید؛ می‌توانید چندین بار این کار را انجام دهید تا زمانی که بدانید چیز جدیدی از محتوا را متوجه نمی‌شوید.

در مرحله سوم به سراغ متن زیرنویس رفته و به صورت همزمان فایل صوتی را نیز گوش دهید؛ در یوتیوب می توانید موسیقی های زیادی به صورت زیرنویس پیدا کنید و به آن گوش دهید.

متن خلاصه برداری شده خود را با محتویات زیرنویس مقایسه کنید و لغات جدید و نامفهوم را ثبت کرده و یاد بگیرید. در مرحله بعد فایل را با زیرنویس مجدداٌ گوش داده و سعی کنید که مطالبی که قرار است گوینده بیان کند پیش بینی نمایید؛ به تجزیه و تحلیل کامل متن و فایل بپردازید و تمرکز خود را بر روی قسمت‌هایی قرار دهید که در مرحله قبل درک نکردید. همینطور می توانید همراه با آهنگ بخوانید تا کلمات را دقیق تر بشناسید.

در مرحله آخر دوباره فایل را بدون استفاده از زیرنویس گوش دهید و این فرآیند را از ابتدا تا انتها دوباره امتحان کنید و هر بار متن خود را تکمیل‌تر کنید. این روش یکی از بهترین راه های تقویت لیسنینگ زبان انگلیسی به شمار می‌رود که انجام مداوم آن می‌تواند بسیار مؤثر واقع شود.

نرم افزار و اپلیکیشن های لیسنینگ استفاده کنید

در صورتی که همیشه چیزی برای گوش دادن داشته باشید می‌توانید از کوچکترین فرصت برای این کار استفاده کنید. در اختیار داشتن منابع مختلف بر روی گوشی موبایلتان این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید در حین انجام دادن فعالیت‌هایی که تمرکز زیادی نمی‌خواهند و یا در اوقات فراغت فایل‌های انگلیسی را گوش دهید؛ منابعی که می‌توانید برای این کار استفاده کنید متنوع خواهد بود و انتخاب هر کدام با توجه به سلیقه شما متفاوت خواهد بود.

اینترنت و زندگی در عصر دنیای مجازی دسترسی به بسیاری از محتواها را به سادگی امکان پذیر کرده است؛ برای تقویت لیسنینگ زبان انگلیسی می‌توانید به راحتی وارد یوتیوب شده و از محتواهای موجود در آن برای بهبود خود استفاده نمایید. سعی کنید به دنبال مطالب جذاب و مورد علاقه خود بروید تا با تمرکز کافی و انگیزه بتوانید این کار را انجام دهید.

اپلیکیشن های مختلفی نیز وجود دارند که به راحتی می‌توانید آن‌ها را روی گوشی موبایل خود نصب کرده و در مواقعی که وقت کافی دارید به گوش دادن به فایل‌های ارائه شده بپردازید. این اپلیکیشن تقویت لیسنینگ به گونه‌ای طراحی شده است که سطوح مختلف مبتدی تا پیشرفته را به خوبی پوشش می‌دهند.

اما توجه کنید استفاده از اپلیکیشن هارو باید زمان استفاده کنید که مراحل و روش های دیگر لیسنینگ چند ماه تمرین کرده باشید و به سطح نسبتا بالایی برسید.

اپلیکیشن FluentU

قابل دانلود در اندروید / IOS

با اپلیکیشن FluentU می توانید ویدئوهای واقعی با لهجه های مختلف انگلیسی را مشاهده کنید که تعداد آن ها زیاد است. استفاده از این اپلیکیشن نیازمند سطحی متوسط به بالا است. همینطور اکثر ویدئوها دارای زیرنویس هستند که می توانید به خوبی از آن ها استفاده نمایید و با تکنیک زیرنویس انگلیسی و مکالمات و لهجه ارتباط برقرار کنید.

همینطور در این اپلیکیشن آزمون و فلش کارت هایی وجود دارد که می توانید ویدئوها را بهتر درک کنید و مهارت گوش دادن را افزایش دهید.

IELTS Listening – مناسب برای لیسنینگ آیلتس

قابل دانلود در اندروید

آزمون آیلتس میزان مهارت شما را در بخش لیسنینگ هم بررسی می کند. این اپلیکیشن مخصوص تقویت گوش دادن انگلیسی برای ازمون آیلتس است. یکی از اپلیکیشن های برتر که عملکرد و امتیاز خوبی در گوگل پلی دارد.

این اپلیکیشن طوری طراحی شده که شبیه سازی برای آیلتس و بخش شنیداری باشد و بر اساس سطح های مختلف طبقه بندی شده است و هر کدوم از آزمون های آن یک نمره هم ارائه میدهد و می توانید پیشرفته خود را در این بخش مشاهده کنید.

به شدت گوش کن و تمرین کن

زندگی در عصر اینترنت و ارتباطات سبب شده که افراد به راحتی بتوانند هر آنچه که برای یادگیری نیاز دارند به راحتی در دسترس داشته باشند؛ از این رو برای تقویت لیسنینگ زبان انگلیسی تنها کافی است از منابع موجود نهایت استفاده را ببرید تا بدون صرف هزینه بتوانید به حد بالایی از تسلط در این مهارت دست پیدا کنید. در انتخاب کردن منابع برای آموزش تقویت لیسنینگ زبان انگلیسی توجه داشته باشید که توانایی برقراری ارتباط با کدام منبع را دارید و کدام یک از آن‌ها می‌تواند شما را به سمت یادگیری سوق دهد.

فیلم را ترجیح می‌دهید و یا کتاب‌های صوتی؟ گوش دادن به اخبار را بیشتر از موسیقی می‌پسندید؟ پیدا کردن منبعی در تناسب با نیاز و سلیقه شما سبب می‌شود که بتوانید در طول روز زمانی را برای یادگیری خالی کنید.

بهترین بازدهی در تقویت لیسنینگ زبان انگلیسی زمانی رخ میدهد که 20 دقیقه کامل و مفید هر روز زمان بگذارید و یک فایل صوتی را گوش دهید. سعی کنید کلمات را درک کنید و به طور کلی به معنای جملات تمرکز کنید، همینطور می توانید بخش هایی که به نظر خودتون مهمه یاداشت برداری کنید.

نکات مهم در حین تمرینات تقویت Listening

  • به خاطر داشته باشید که به هر روز به محتواهای مختلف انگلیسی گوش دهید؛ حتی اگر در حال انجام فعالیت‌های مختلف هستید می‌توانید به صورت همزمان فایل‌های خبری، پادکست و موسیقی انگلیسی را گوش دهید
  • برای ایجاد اشتیاق جهت گوش دادن فعالانه به فایل‌ها بهتر است آن‌ها را برگزینید که برایتان از جذابیت کافی برخوردار باشد؛ برای این کار می‌توانید محتواهای مختلف را از اینترنت دانلود نمایید.
  • در صورتی که در ابتدای راه هستید بهتر از از فایل‌های راحت و مبتدی شروع کنید.
  • با آموزش تقویت مهارت لسنینگ زبان انگلیسی می‌توانید خود را در سایر مهارت‌ها نیز بهبود ببخشید.
  • اگر فایل‌هایی که گوش می‌دهید به راحتی اکثر مطالب بیان شده را متوجه می‌شوید سرعت تقویت مهارت شنیداری زبان انگلیسی شما به کندی خواهد بود.
  • دایره لغات خود را افزایش دهید تا بتوانید مطالب بیشتری را درک نمایید.
  • در صورتی که از زبان آموزان سطح میانی هستید و فکر می‌کنید که سرعت پیشرفتتان در تقویت لیسنینگ زبان انگلیسی کند شده است بهتر است مطالب خود را کمی سخت‌تر از قبل انتخاب کنید.
  • می‌توانید از طریق یوتیوب و سایت‌های مختلف محتواهای متنوع را پیدا کنید؛ اینترنت دسترسی شما را به انواع فایل‌های صوتی به سادگی و بدون صرف هزینه امکان پذیر کرده است.
  • توجه داشته باشید که تنها به یک منبع اکتفا نکنید و برای بهبود مهارت شنیداری خود بهتر است به منابع متنوعی دسترسی داشته باشید.

چرا یادگیری انگلیسی از طریق مهارت شنیداری مهم است؟

مهارت شنیداری یکی از المان‌های اساسی در یادگیری زبان انگلیسی به شمار آورده می‌شود، که سبب رشد و پرورش سایر مهارت‌های زبانی نیز می‌شود. این مهارت در واقع به شما کمک می‌کند تا بتوانید اطلاعات دریافتی را درک و ارزیابی کنید. باید به این نکته توجه داشته باشید که لزوم حفظ کردن معنای واژگان و تسلط بر قواعد دستور زبان نمی‌تواند تضمین کننده یادگیری شما از زبان انگلیسی باشد؛ بلکه در این میان مهارت لیسنینگ تأثیر به‌سزایی در برقراری ارتباط و استفاده از زبان در تعامل با دیگران دارد. بر اساس تحقیقات صحبت کردن و بیان کلمات تنها نیمی از فرآیند ارتباطی را تشکیل می‌دهد و نیم دیگر آن را گوش دادن و درک درست از آن چه طرف مقابل می‌گوید، تشکیل می‌دهد.

مهارت‌های چهارگانه زبان انگلیسی شامل خواندن، نوشتن، شنیدن و گفتن می‌باشد که تسلط بر هر کدام از این مهارت‌ها برای سنجش سطح زبان افراد مورد بررسی قرار می‌گیرد. یکی از مهمترین و پر استرس‌ترین قسمت‌ها که در آزمون‌های مختلف سبب ایجاد نگرانی در افراد شرکت کننده می‌شود مهارت لیسنینگ می‌باشد که موارد زیادی مانند لهجه، سرعت بیان کلمات، نحوه حرف زدن سبب می‌شود این چالش برای زبان آموزان دو چندان شود. این مهارت به صورت مستقیم روی سایر مهارت‌ها تأثیر گذار بوده و تسلط و تقویت لیسنینگ زبان سبب می‌شود که افراد بتوانند خود را در جهات دیگر نیز بالا بکشند.

در یک بیان کلی می‌توان دلیل اهمیت مهارت لیسنینگ را به صورت زیر خلاصه کرد:

  • تقویت سایر مهارت‌های خواندن، نوشتن و صحبت کردن را تحت الشعاع قرار می‌دهد.
  • سبب ایجاد تعامل مناسب و دو طرفه با سایرین می‌شود.
  • امکان دریافت اطلاعات
  • بهره بردن از محتواهای صوتی مانند پادکست و موسیقی

امیدوارم با کمک این راهکارها بتوانید بهترین بازدهی بگیرید و لیسنینگ خود را تقویت کنید هرگونه تکنیک خاصی داشتید که جواب گرفتید در بخش نظرات با ما درمیان بگذارید.

این آموزش ها ممکنه برایتان مفید باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *