بلاگ

رمزهای یادگیری زبان انگلیسی (سریع و تضمینی)

با توجه به میزان اهمیت زبان انگلیسی امروزه افراد به دنبال رمزهای یادگیری زبان انگلیسی هستند تا بتوانند از مزایای بیشمار آن مانند ورود به دنیای شغلی جدید، ارتباط با سایرین، مهاجرت، اپلای تحصیلی و… بهره مند شوند. این روش‌ها به شما کمک می‌کند تا بتوانید در جهت صحیح به آموزش و رشد خود در یادگیری زبان جدید پرداخته و زودتر به نتیجه دلخواهتان دست پیدا کنید.

برای یادگیری زبان انگلیسی به روش جدید و آنلاین رایگان کلیک کنید: آموزش زبان انگلیسی

انگلیسی یکی از مهم ترین زبان های دنیاست؛ این زبان زیبا در همه جا وجود دارد زیرا تخمین زده می شود که بیش از 1 میلیارد نفر در سراسر جهان در هر زمان انگلیسی را یاد می گیرند. برای مطالعه خوب زبان انگلیسی، نکات کلیدی وجود دارد که باید در نظر بگیرید.

14 راز یادگیری زبان انگلیسی

از آن جا که زبان انگلیسی دومین زبان زنده دنیا به شمار می‌رود که به صورت بین المللی به عنوان زبان دوم رایج می‌باشد، یادگیری آن برای عموم افراد مهم و ضروری می‌باشد.امروزه متدها و روش‌های مختلفی برای یادگیری زبان ارائه شده که به کار گیری آن‌ها می‌تواند در جهت پیشبرد اهداف مثمر ثمر واقع شود. اما داشتن تمرینات مستمر و پشتکار یکی از مهمترین المان‌هایی است که لازمه دست یابی به موفقیت در زمینه یادگیری زبان انگلیسی می‌باشد. حال ممکن است برای زبان آموزان این سؤال پیش آید که رمزهای یادگیری زبان انگلیسی چیست و چگونه می‌توان از آن‌ها برای تقویت مهارت‌های زبانی استفاده نمود؟

1. هدف خود را مشخص کنید

در قدم اول از یادگیری زبان انگلیسی لازم است هدف و انگیزه خود را از انجام دادن این کار مشخص نمایید؛ تعیین اهدافی که واقع بیننانه و دست یافتنی باشند می‌تواند به شما کمک کند تا در طول مسیر با وجود مشکلات و چالش‌ها نا امید نشوید و به راه خود ادامه دهید. هر چقدر انگیزه شما برای یادگیری زبان جدید بیشتر باشد، یقیناً سریع‌تر می‌توانید به آن برسید. قبل از شروع یا بازگشت به مطالعه انگلیسی، از خود بپرسید که چرا می خواهید انگلیسی یاد بگیرید.

شاید بخواهید در یک کشور انگلیسی زبان سفر و کار کنید. هدف شما ممکن است موفق شدن در یک دوره و آزمون باشد. انگلیسی عمومی بر توسعه زبان انگلیسی و مهارت های ارتباطی مورد نیاز در طیف وسیعی از زمینه های روزمره تمرکز دارد. اهدافتان هرچه که هستند، آن ها را یادداشت کنید و برای دستیابی به آنها برنامه ای تنظیم کنید.

اگر دائماً انگیزه های یادگیری خود را به خود یادآوری کنید، احتمالاً مطالعات انگلیسی شما بسیار سریعتر پیش می رود. آیا قصد تبادل تحصیلی دارید؟ روی واژگان مرتبط با مطالعات خود تمرکز کنید. کنفرانس خارج از کشور دارید؟ شروع کننده های مکالمه با سایر شرکت کنندگان باشید. رفتن به یک سال مسافرت؟ به نظر می رسد واژگان سفر و گردشگری راهنمای شما خواهد بود. اگر به سادگی شروع به یادگیری زبان انگلیسی کنید به این امید که به طور جادویی همه چیز را به یکباره یاد بگیرید، احتمالاً در نهایت گیج و ناامید خواهید شد.

2. منبع مناسب تهیه کنید

به لطف زندگی کردن در عصر اینترنت و ارتباطات امروزه دسترسی به منابع مختلف رایگان و یا پولی برای یادگیری سریع زبان انگلیسی به راحتی فراهم است. یکی از مهمترین رمزهای یادگیری زبان این است که بتوانید از منابع متعدد بتوانید استفاده کنید؛ هر چه قدر بیشتر بخوانید می‌توانید لغات و نکات بیشتری را به آموخته‌های خود اضافه کنید. در انتخاب کردن منابع دقت داشته باشید آن‌هایی را تهیه کنید که متناسب با سطح سواد انگلیسی شما باشند.

3. در انگلیسی غوطه ور شوید

برای اینکه بتوانید گوش و چشم خود را به زبان انگلیسی عادت دهید باید خود را در آن محیط قرار دهید. سعی کنید منوی تمام دستگاه‌های خود را به انگلیسی تغییر دهید و فیلم‌های زبان اصلی تماشا کنید. در طول روز فعالیت‌های خود را به زبان انگلیسی توصیف کنید و وسایلی که در اطرافتان قرار دارند را به انگلیسی ترجمه نمایید. یکی از مهمترین اقدامات در یادگیری زبان این است که بتوانید انگلیسی فکر کنید.

4. تمرین مستمر و مداوم داشته باشید

رسیدن به موفقیت بدون داشتن پشتکار و تمرین مداوم امکان پذیر نیست؛ یادگیری زبان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و برای تسلط کافی بر مهارت‌های آن باید به صورت مداوم به تمرین و تکرار بپردازید تا تمام موارد و نکات ملکه ذهنتان شوند. با وجود تمام موانعی که ممکن است در کمبود وقت و فرصت کافی داشته باشید اما در طول شبانه روز زمان مشخصی را برای تمرین کردن و انجام فعالیت‌های مختلف برای تقویت زبان خود در نظر داشته باشید. یادگیری زبان انگلیسی به انگیزه زیادی نیاز دارد؛ پس از آماده شدن برای شروع مطالعه، آن را تا پایان ادامه دهید.

5. از اشتباهاتتان نترسید

یکی از مهمترین رمزهای یادگیری زبان انگلیسی پذیرفتن اشتباهات و شکست‌هایی است که بدون تردید بر سر راه هر زبان آموزی قرار می‌گیرد. این اشتباهات به خصوص زمانی که در سطوح ابتدایی یادگیری زبان قرار دارید؛ به وفور دیده می‌شوند. اما رخ دادن آن‌ها نباید شما را از ادامه دادن مسیر منصرف کند؛ بلکه می‌توانید از آن‌ها به عنوان پله‌هایی برای رسیدن به موفقیت و کسب تجربه استفاده کنید. در صورتی که از اشتباهات خود نترسید راحت‌تر می‌توانید آن‌ها را اصلاح کنید و پیشرفت کنید. به خودتان باور داشته باشید؛ هر کسی می تواند در زبان انگلیسی خوب باشد و شما هم می توانید. نژاد و جنسیت و سن مهم نیست؛ تا زمانی که انگیزه خود را حفظ کنید و انگلیسی را به راحتی یاد بگیرید، انگلیسی واقعا آسان است.

برخی از مردم از صحبت کردن به زبان انگلیسی خجالت می‌کشند، زیرا دیگران آن‌ها را یک نمایش‌دهنده می‌دانند یا به این دلیل که دیگران می‌گویند انگلیسی‌شان خوب نیست. اجازه ندهید نظر دیگران مانع دستیابی شما به پتانسیلتان شود. از هر فرصتی که دارید استفاده کنید. صحبت کنید و به انگلیسی صحبت کنید افتخار کنید.

6. لغات جدید یاد بگیرید

یکی از روش‌هایی که سبب می‌شود بتوانید بهتر مطالب را درک کنید و یا به مکالمه‌های دیگران گوش دهید و آن‌ها را متوجه شوید؛ این است که تسلط زیادی بر واژگان زبان انگلیسی داشته باشید. هر چقدر دایره واژگان خود را افزایش دهید احتمال اینکه بتوانید متن‌ها را به راحتی درک کنید و یا در سایر مهارت‌های زبانی مسلط شوید بیشتر است. بسیاری از افرادی که در زبان انگلیسی به سطح پیشرفته رسیده‌اند، گرامر و قواعد را به صورت حرفه‌ای بلد نیستند و این مسأله به تعداد واژگان و نحوه استفاده از آن‌ها در موقعیت‌های مختلف برمی‌گردد.

گوش دادن به موسیقی، تماشا کردن فیلم و خواندن رمان و کتاب‌هایی با ژانر‌های مورد علاقه‌تان می‌تواند از منابع بسیار مفیدی برای یادگیری لغات جدید در نظر گرفته شود. پس از مواجه شدن با یک لغت جدید در قدم اول سعی کنید که معنی آن را با استفاده از جملات پس و پیش از آن حدس بزنید و یا با شکستن آن به قطعات کوچکتر این کار را انجام دهید. داشتن یک دفترچه یادداشت و ثبت کردن لغات جدید روش مناسبی است که می‌توانید از آن استفاده نمایید. به جای حفظ کردن لغات معنا و مفهوم آن‌ها را به کار بردن آن‌ها در جملات مختلف درک کنید؛ به جای دیکشنری‌های انگلیسی به فارسی بهتر است از دیکشنری‌های انگلیسی به انگلیسی برای ترجمه عبارات جدید استفاده نمایید.

ریشه یابی کلمات موضوعی پیچیده و مهم است که می‌تواند به شما کمک کند تا بتوانید واژگان جدیدی بسازید و در هنگام مواجه شدن با کلمات ناآشنا سعی کنید معنی آن‌ها را کشف نمایید. این کار مانع از استفاده شما از فرهنگ لغت شده و به این ترتیب ارتباط بهتری را با محتوا برقرار خواهید کرد.

7. وارد جزئیات گرامر نشوید

قسمت گرامر در بیشتر مواقع برای زبان آموزان پر دردسر و اذیت کننده می‌باشد؛ اما بهتر است به جای حفظ کردن قالب‌های گرامری منطق و مفهوم قواعد آن‌ را درک نمایید؛ برای بهبود دانش گرامری در هنگام مطالعه بخش‌های مختلف قالب‌های مختلف را یادآوری کنید و آن‌ها را مرور نمایید. اما فراموش نکنید که لازم نیست مدت زمان زیادی را برای یادگیری مباحث گرامری اختصاص دهید؛ شما با داشتن چند اشتباه کوچک گرامری نیز می‌توانید مکالمه خوبی داشته باشید.

تسلط کامل بر دستور زبان انگلیسی و قواعد آن به این معنی نیست که فرد زبان آموز می‌تواند به صورت روان انگلیسی را صحبت کند و یا متون مختلف را درک نماید و تنها تمرین کردن گرامر برای تقویت مهارت‌های زبانی کافی نخواهد بود.

این مسأله بدین معنی نیست که لزومی به یادگیری قواعد زبان انگلیسی وجود ندارد؛ بلکه شما باید اصول و ساختار اولیه دستور زبان را بدانید اما رمزهای یادگیری زبان انگلیسی بیان می‌کند که وارد شدن به جزئیات بیشتر تضمین کننده بهبود دانش زبانی شما نخواهد بود و تنها چیزی که تسلط شما را در زمینه‌های مختلف بیشتر خواهد کرد تمرین و تکرار مستمر است. دستور زبان را در واقع می‌توان به عنوان ابزار در نظر گرفت که می‌توان به کمک آن قطعات مختلف زبانی را در کنار یکدیگر به صورت صحیح قرار داد؛ بنابراین بدون وجود و درک کامل آن قطعات این ابزار نمی‌تواند کمک کننده باشد.

پیشنهاد ما:  قواعد رفتاری در فرهنگ انگلیسی زبان ها

رمز یادگیری زبان انگلیسی این است که بتوانید از سایر مهارت‌ها به صورت مناسب استفاده کنید و تمرکز خود را تنها بر روی گرامر قرار ندهید و این عمل با خواندن، گوش دادن، صحبت کردن و نوشتن امکان پذیر می‌شود.

8. از یادگیری لذت ببرید

راز لذت در کار در یک کلمه وجود دارد – تعالی. دانستن اینکه چگونه کاری را به خوبی انجام دهیم، لذت بردن از آن است. اگر از مطالعه زبان انگلیسی لذت نمی برید، به روش درستی یاد نمی گیرید. شما می توانید یک دانش آموز جدی باشید و در عین حال از کار خود لذت ببرید.

9. هر چیزی که به دستتان می رسد را بخوانید

ادبیات کلاسیک، جلد شومیز، روزنامه‌ها، وب‌سایت‌ها، ایمیل‌ها، محتوای رسانه‌های اجتماعی و هر چیزی که به زبان انگلیسی است، آن را بخوانید. این محتواها مملو از واژگان جدیدی است که علاوه بر یادگیری آن‌ها می‌تواند سبب تسلط شما بر واژگان قدیمی نیز شود. . این به شما کمک می کند تا به سرعت پیشرفت کنید، زیرا قرار گرفتن مجدد در معرض واژگان آموخته شده مثال های جدیدی در زمینه به شما می دهد، بنابراین آن کلمات را در ذهن شما تقویت می کند. از سوی دیگر، یادگیری لغات و عبارات جدید برای افزایش دایره واژگان شما ضروری است.

10. یادداشت برداری کنید

هنگام یادگیری، ما اغلب از یک کلمه جدید آنقدر لذت می بریم که فراموش کردن آن غیرممکن به نظر می رسد. اما به حس آن لحظه اعتماد کنید، همه چیز در اولین بار به حافظه سپرده نمی‌شود. برای جلوگیری از اینجاد این احساس همیشه یک دفترچه یادداشت مخصوص به همراه داشته باشید و هر زمان که کلمه یا عبارت جدیدی را می شنوید یا می خوانید، آن را در متن بنویسید.

11. ارتباط واقعی بگیرید

زبان یکی از ابزارهای اساسی برای برقرار ارتباط است. اکثر زبان آموزان با وجود اینکه متوجه می‌شوند که افراد انگلیسی زبان چه چیزی را بیان می‌کنند؛ اما در برقراری ارتباط و صحبت کردن با مشکل مواجه می‌شود. یکی از مهمترین رمزهای یادگیری زبان انگلیسی ارتباط واقعی با افراد انگلیسی زبان است. این کار به شما کمک می‌کند تا بتوانید با عبارات و اصطلاحات عامیانه آشنا شده و میزان تسلط خود را بر مهارت‌های زبانی بسنجید.

12. از محتواهای یوتیوب و پادکست‌ها استفاده کنید

زندگی در عصر اینترنت و ارتباطات سبب شده که افراد بتوانند به هر آنچه نیاز دارند به راحتی دست پیدا کنند. طنز، سیاست، وبلاگ نویسی، آشپزی و هر موضوعی که به آن علاقه دارید را دنبال کرده و در شبکه‌های اجتماعی مختلف از محتواهای آن استفاده نمایید. در ابتدا، ممکن است لهجه‌های بومی برای شما دشوار باشد، اما به آن پایبند باشید و به زودی آنچه را می‌شنوید درک خواهید کرد.

13. کنجکاوانه سؤال بپرسید

با یادگیری زبان انگلیسی به مرور با انبوهی از سؤالات مختلف مواجه می‌شوید که درارتباط با زمینه‌های متفاوتی می‌باشد. جای شک و شبه‌ای را برای خود باقی نگذارید و کنجکاو بوده و آن‌ها را حل کنید. در صورتی که در یک دوره ثبت نام کرده‌اید، از معلم و مدرس خود بپرسید. اگر به تنهایی در حال یادگیری هستید می‌توانید در وبلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی مختلف از زبان آموزان و یا افراد خبره دیگر بپرسید.

14. مثبت اندیش باشید

از جمله مهمترین رمزهای یادگیری زبان انگلیسی که باید به خاطر داشته باشید؛ معجزه مثبت اندیشی می‌باشد. نگویید: “من انگلیسی صحبت نمی کنم” یا “من هرگز این را نخواهم فهمید” در واقع آن عبارات را از دایره لغات خود ممنوع کنید! آنها فقط درک شما را از پیشرفتی که دارید محو می کنند و شما را متقاعد می کنند که رویاهای شما برای صحبت کردن به زبان انگلیسی غیرممکن است. به جای آن، بگویید: «من هر روز دارم انگلیسی یاد می‌گیرم و پیشرفت می‌کنم»، «همیشه آسان نیست، اما ارزشش را دارد»، «من خیلی بهتر از شش ماه پیش هستم».

تقویت مهارت‌های چهارگانه؛ رمز یادگیری زبان انگلیسی

رازهای یادگیری زبان انگلیسی به صورت عمده در قالب چهار مهارت مهم آن یعنی Reading، Listening، Speaking و Writing ارائه می‌شود. این رازها مواردی ساده و قابل اجرا هستند که می‌توانید هر روز آن‌ها را برای تقویت زبان خود به کار گیرید.

Reading

خواندن متن‌های مختلف یکی از رمزهای یادگیری زبان انگلیسی است که می‌تواند تأثیرات شگفت انگیزی روی تسلط شما بر زبان به خصوص مهارت نوشتاری، داشته باشد. خواندن و نوشتن در ارتباط با یکدیگر هستند و با خواندن اطلاعات زیادی به ذهن ما وارد می‌شود. یکی از بزرگترین مزیت‌های خواندن متون انگلیسی، گسترش واژگان می‌باشد؛ شما می‌توانید با خواندن متن‌های مختلف کلمات و عبارات جدیدی را یاد بگیرید و به علاوه درک عمیق‌تری نسبت به کلماتی که قبلا یاد گرفته‌اید کسب نمایید. در واقع شما با خواندن می‌توانید به مرور کلمات بپردازید و آن‌ها را بهتر به حافظه بسپارید.

شاید بارها این مطلب را شنیده باشید که رمز یادگیری زبان انگلیسی این است که حفظ کردن خالی و تنهای کلمات و عبارات کاری بیهوده و بی نتیجه می‌باشد؛ در این جا مهارت خواندن به کمک شما می‌آید تا بتوانید عبارات و کلمات را در دل متن استفاده کنید؛ در واقع شما با خواندن محتواها به یادگیری کلمات جدید در قالب متن خواهید پرداخت.

بهترین روش یادگیری واژگان جدید و مرور و درک کلمات گذشته این است که بتوانید با استفاده از جملاتی که قبل و پس از آن قرار دارد معنای آن را استخراج نمایید و این مسأله به صورت چشم گیری سبب افزایش دایره واژگان شما خواهد شد. به علاوه خواندن متون با موضوعات مختلف سبب می‌شود با محیط زبان انگلیسی بیشتر آشنا شوید و چشم و ذهن خود را به آن عادت دهی. برای انجام دادن صحیح این کار لازم است نکات زیر را در خصوص رازهای یادگیری زبان انگلیسی به کمک خواندن رعایت نمایید:

  • در زمان خواندن یک متن به هیچ وجه پس از برخورد با کلمه جدید به سراغ دیکشنری نروید؛ این کار سبب می‌شود نتوانید ارتباط مناسبی را با محتوا برقرار کنید.
  • در صورت مشاهده یک واژه جدید، خواندن متن را متوقف نکنید و سعی کنید به وسیله سایر جملات معنا و مفهوم آن را درک نمایید.
  • به جای تمرکز روی جزئیات سعی کنید مقصود و هدف کلی نویسنده را دریابید.
  • سریع بخوانید و روی مواردی مانند تلفظ و معنای دقیق و جزء به جزء واژه‌ها زیاد وقت نگذارید.
  • با صدای بلند متن را برای دیگران و یا خودتان بخوانید.
  • کار خود را با متن‌هایی شروع کنید که موضوعات آن مطابق با علاقه و سلیقه شما می‌باشد.
  • فضای مناسب و آرامش بخشی را برای خواندن انتخاب نمایید.
  • به صورت مداوم و روزانه این کار را انجام دهید.
  • هر آنچه که دم دستتان است را بخوانید؛ کانال‌های خبری، سایت‌های مختلف، مقالات علمی، کتاب‌ها و رمان‌ها و…
  • محتوا را متناسب با سطح دانش خود از زبان انگلیسی انتخاب نمایید.
  • یک دفترچه یادداشت تهیه کنید و عبارات جدید و ناآشنا را در آن ثبت کرده و مرور کنید.

Speaking

بدون تردید یکی از مهمترین رمزهای یادگیری زبان انگلیسی که سبب تسلط شما بر زبان می‌شود مهارت صحبت کردن است. شما باید از هر فرصتی برای صحبت کردن استفاده نمایید؛ با وجود اینکه در ابتدای راه ممکن است چالش‌های زیادی پیش روی شما باشد اما باید این سد را بشکنید و صحبت کردن را آغاز کنید. بسیاری از زبان آموزان از صحبت کردن خجالت می‌کشند و از اشتباهات خود شرمسار می‌شوند؛ اما فراموش نکنید که اگر این کار را انجام ندهید نمی‌توانید به موفقیت دست پیدا کنید زیرا تنها راه مسلط شدن به زبان صحبت کردن است. نکات زیر می‌تواند به شما در تقویت این مهارت کمک کننده باشد:

  • برای اینکه خود را در موقعیتی قرار دهید که ناچار به صحبت کردن به زبان انگلیسی شوید، می‌توانید در آموزشگاه‌ها ثبت نام کنید و در آن جا با سایرین و معلم‌ها به مکالمه بپردازید.
  • در فعالیت‌هایی شرکت کنید که نیاز به صحبت کردن در آن وجود داشته باشید.
  • نرم افزارها و اپلیکیشن‌های مختلفی برای دوست یابی وجود دارد که می‌توانید با انگلیسی زبانان ارتباط برقرار کرده و به گفت و گو بپردازید.

Writing

در ادامه معرفی رازهای یادگیری زبان به مهارت اساسی و مهم نوشتن می‌رسیم؛ سعی کنید که هر روز حتی اگر شده چند دقیقه را به این کار اختصاص دهید. هر چه قدر مطالب بیشتری بنویسید تسلط شما روز به روز بیشتر خواهد شد. برای این کار لازم نیست زمان زیادی را در نظر بگیرید؛ تمرین کردن مداوم روزانه ده دقیقه برای تقویت این مهارت کافی است.

نوشتن سبب می‌شود که بیشتر در معرض کلمات و جملات قرار گیرید و درک بهتری از این زبان پیدا خواهید کرد؛ اما فراموش نکنید درست مانند سایر مهارت‌ها لازم است که هر روز تمرین کنید. نوشتن مکرر سبب می‌شود که واژگان و ساختارهای مختلف را در موقعیت‌های متنوع به کار ببرید و با نحوه استفاده از دستور زبان بیشتر آشنا شوید.

برای دسترسی سریع تر به اهداف و موفق شدن در این مسیر بهتر است از نکات زیر در خصوص رمزهای یادگیری زبان انگلیسی به وسیله تقویت مهارت نوشتن استفاده کنید:

  • مکانی مناسب و خلوت را برای نوشتن انتخاب کنید و روی این کار تمرکز نمایید.
  • موضوعی را متناسب با سلیقه و علایق خود انتخاب نمایید.
  • از اشتباهات خود نترسید و از آن‌ها برای بهتر شدن درس بگیرید.
  • از کلمات و عبارت‌های مختلف و مترادف استفاده نمایید.
  • پس از مدتی می‌توانید مجدداً نوشته خود را بخوانید و اصلاح کنید.
  • یک دوست مکاتبه‌ای پیدا کنید و با او نوشته‌های خود را به اشتراک بگذارید.
  • سبک‌های مختلف را برای نوشتن امتحان کنید.
  • تا جایی که می‌توانید از هر فرصتی برای نوشتن استفاده کنید.

Listening

در صورتی که می‌خواهید روان صحبت کنید، ابتدا باید گوش کنید؛ اگر گوش کنید و گوش کنید توانایی صحبت کردن شما نیز بهبود پیدا می‌کند. در هر سطحی از زبان انگلیسی که قرار دارید باید خود را به صورت پیوسته در معرض صداهای مختلف قرار دهید. هنگامی که کلمات انگلیسی را گوش می‌دهید، آن‌ها را برای خود تکرار کنید و در جملات مختلف به کار برید.  برای تقویت مهارت Listening می‌توانید:

  • به برنامه‌های تلویزیونی انگلیسی زبان گوش دهید.
  • به رادیوهای انگیسی مانند بی بی سی و سی بی سی گوش دهید.
  • فیلم‌های زبان اصلی بدون زیرنویس نگاه کنید.
  • موزیک‌های منابعی خوبی برای تقویت لیسنینگ به شمار آورده می‌شوند.
  • کتاب‌های صوتی و پادکست‌ها علاوه بر کمک به تسلط بر مهارت گوش دادن به شما مطالب ارزشمندی را منتقل می‌کنند.

این آموزش ها ممکنه برایتان مفید باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *