بلاگ

قواعد رفتاری در فرهنگ انگلیسی زبان ها

در صورتی که قصد مهاجرت و یا سفر دارید کسب اطلاعات درباره قواعد رفتاری انگلیسی زبان ها می‌تواند به شما کمک کند تا بتوانید در مجامع عمومی به خوبی برخورد کنید و به ویژه آشنایی با نحوه اظهار محبت، دست دادن و سایر خصوصیات مردم انگلیسی زبان سبب خواهد شد بتوانید با آن‌ها تعامل سازنده و مناسبی داشته باشید. از این رو در این مقاله ما به مهمترین موارد قواعد رفتاری و ویژگی‌های زبان بدن و فرهنگ مردم انگلیسی زبان خواهیم پرداخت.

اهمیت آشنایی با سبک زندگی انگلیسی ها

اطلاع از آداب معاشرت و سبک زندگی رمز داشتن رفتار درست و مؤدبانه می‌باشد؛ از این رو در صورتی که قصد دارید به کشورهای انگلیسی زبان سفر کنید و یا برای تحصیل به این کشورها بروید لازم است که از قبل آگاهی کافی درباره قواعد رفتاری انگلیسی زبان ها داشته باشید تا در صورت برخورد با سایرین اطمینان حاصل کنید که رفتار شما صحیح می‌باشد و حرکتی به دور از ادب مطابق با فرهنگ آن‌ها انجام نداده‌اید. از آن جا که بریتانیا مورد حمله بسیاری از کشورها در گذشته قرار گرفته و به علاوه کشورهای زیادی نیز تحت استعمار بریتانیا هستند؛ بسیاری از این موارد از فرهنگ سایر کشورها به آن وارد شده‌اند.

قواعد رفتاری انگلیسی زبان ها که جالب است بدانید

قواعد رفتاری و فرهنگ مردم انگلیس در طول سال‌های متمادی و به دلایل مختلف به وجود آمده و به بخشی از زندگی آن‌ها تبدیل شده است. انجام دادن این قوانین و احترام گذاشتن به آن‌ها سبب خواهد شد شما بتوانید در این کشور با سایرین ارتباط مناسبی را شکل دهید و از انجام دادن کارهایی که ممکن است ناخواسته نظر آن‌ها را نسبت به شما منفی کنید، اجتناب نمایید.

احوال پرسی و آداب آن

مردم انگلیسی زبان بسیار مهربان و خونگرم هستند و از مهمانانی که از کشورهای خارجی به این کشور آمده‌اند به خوبی استقبال می‌کنند. در کشور بریتانیا رسم است که مردم در دیدارها و دورهمی‌های مختلف با یکدیگر دست می‌دهند. اما روبوسی کردن تنها بین دوستان و جمع‌های صمیمی صورت می‌گیرد و انجام دادن این کار با کسی که اولین بار است او را دیده‌اند مرسوم نیست. به علاوه در احوال پرسی مردم انگلیسی زبان پرسیدن سؤالات شخصی درباره وضعیت تأهل، درآمد و سایر موارد در این خصوص را ناخوشایند می‌دانند و نباید در این باره از آن‌ها سؤال کنید.

فرهنگ غذا خوردن انگلیسی ها

مردم انگلیس به صورت معمولاً صبحانه را در ساعت‌های 7 تا 9 و ناهار را در ساعت‌های 12 تا 13:30 و شام را در بین ساعت‌های 18:30 تا 20 میل می‌کنند و در بین ساعت‌های 17:30 تا 18:30 چای می‌نوشند و مکان خاصی را برای این کار در نظر می‌گیرند. مردم بریتانیا به زمان بسیار اهمیت می‌دهند و دیر رسیدن را امری بی ادبانه تلقی می‌کنند؛ بنابراین در صورتی که برای شام یا ناهار در جایی دعوت شدید بیشتر از 10 الی 15 دقیقه دیر نکنید و سعی کنید در بیشتر قرارها وقت شناس باشید.

دست دادن

از جمله مهمترین قواعد رفتاری انگلیسی زبان ها انجام عمل دست دادن است؛ که این کار در کشورهای مختلف مطابق با آداب و رسوم و سنت‌های حاکم بر جامعه انجام می‌گیرد. رایج ترین نوع احوالپرسی در انگلستان، دست دادن است. این عمل در هنگام ملاقات با کسی برای اولین بار و در مناسبت‌های رسمی استفاده می‌شود که معمولاً با دست راست خود دست راست طرف مقابل را تکان می دهید. در فرهنگ مردم انگلیسی زبان افراد در هنگام دست دادن در شهرهای بزرگ بدن‌هایشان از هم فاصله داشته و کمی بدن خود را در هنگام انجام دادن این عمل به جلو متمایل می‌کنند. جز در موقعیت‌های خاص و ویژه دست دادن در حالت‌های عادی و نرمال باید کوتاه باشد و تنها چند بار دست‌ها بالا و پایین می‌رود. در حالت کلی کوتاه شدن کار دست دادن در فرهنگ مردم انگلیس بهتر از طولانی‌تر شدن آن است.

یک دست دادن خوب و محکم روش متداولی است که مردم انگلیسی زبان در هنگام برخورد با افراد در موقعیت‌های مختلف کاری و اجتماعی برای احوال پرسی انجام می‌دهند؛ میزان اهمیت این کار به حدی است که افراد ممکن است بر اساس آن فرضیاتی درباره شما و شخصیتتان بسازند به همین دلیل درست انجام دادن آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

قدرت دست دادن در انجام این عمل از مهمترین المان‌هایی است که لازم است توجه ویژه‌ای به آن اعمال شود؛ به گونه‌ای که در بین مردم انگلیس دست دادن بسیار محکم و یا بسیار ضعیف جنبه منفی را به دنبال خواهد داشت. در صورتی که دست دادن را ضعیف انجام دهید ممکن است افراد شما را فردی بدون اعتماد به نفس و یا بی علاقه متصور شوند.

از قواعد رفتاری انگلیسی زبان ها این است که تماس فیزیکی در هنگام دست دادن صورت نمی‌گیرد و در آغوش گرفتن یکدیگر بسیار کم اتفاق می‌افتد. دست زدن به شانه افراد در هنگامی اتفاق می‌افتد که پس از یک حادثه تلخ شخص را ملاقات کرده‌اید و برای تسلی بخشیدن به او می‌توانید این کار را انجام دهید.

به صورت کلی برای یک دست دادن خوب بهتر است نکات زیر را رعایت نمایید:

  • دست طرف مقابل را محکم بگیرید و ضعیف دست ندهید.
  • تا حد امکان از تماس فیزیکی اضافه در هنگام دست دادن اجتناب نمایید.
  • مدت زمان دست دادن را کوتاه کنید.
  • دست افراد را بیش از حد معمول تکان ندهید.
  • دست دادن را با تماس چشمی و لبخند همراه نمایید.

تماس فیزیکی

یکی از خصوصیات اخلاقی انگلیسی ها این است که تماس‌های فیزیکی اضافی برای آن‌ها آزار دهنده و ناخوشایند می‌باشد. علت این مسأله این است که آن‌ها نشان دادن شور و هیجان بیش از حد را در موقعیت‌های معمول عملی ریاکارانه و نابه‌جا تصور می‌کنند و لزومی به اجرای آن نمی‌بینند.

در حالی که در فرهنگ برخی کشورها ممکن است توسط یک فرد غریبه چند بار در آغوش گرفته شده و بوسیده شوید؛ اما این عمل در قواعد رفتاری در فرهنگ انگلیسی زبان ها بعید است که اتفاق بیافتد. بوسیدن در بسیاری از موقعیت‌ها در این کشور مناسب نیست و بهتر است که به همان دست دادن ساده اکتفا کنید. این مسأله به خصوص در میان مردان اهمیت بیشتری دارد و در بین دوستان مرد معمولاً کمترین تماس فیزیکی صورت نمی‌گیرد و گرفتن دستان یکدیگر بیشتر در بین زنان و والدین و فرزندان مورد پذیرش می‌باشد. به همین دلیل انگلیسی زبان ها در دنیا به عنوان مردمانی سرد، بی احساس و درون گرا شهرت دارند.

به جز دست دادن با افراد غریبه قواعد رفتاری انگلیسی زبان ها این گونه است که از تماس فیزیکی اجتناب کنید. به عنوان مثال در هنگام سوار شدن و یا پیاده شدن در قطارهای درون شهری به جای برخورد با افراد که ممکن است واکنشی خشونت آمیز تلقی شود باید معذرت خواهی کرده و بگویید می‌توانم رد شوم؟ دست زدن به پشت دیگران در اجتماع چه از طرف زن و چه از طرف مرد می‌تواند به عنوان یک آزار جنسی مورد شکایت و پیگرد قانونی قرار گیرد.

بوسیدن

بوسیدن زوجین در مکان‌های عمومی و در اجتماع در فرهنگ مردم انگلیس امری رایج و عادی تلقی می‌شود  و این عمل به خصوص در هنگام سلام و خداحافظی کردن انجام می‌گیرد. اما مردم انگلیس به جز همسرشان به صورت معمول کسی را نمی‌بوسند؛ مگر آن که بچه کوچکی را ملاقات کنند و گونه او را ببوسند؛ البته اعضای خانواده نیز ممکن است گاهاً در شرایط خاص تنها یک گونه را ببوسند. بوسیدن هر دو گونه در میان مردم انگلیسی زبان امری رایج نیست و توسط گروه‌های خاصی انجام می‌شود.

عذر خواهی کردن

در فرهنگ مردم انگلیس تمایل به عذر خواهی کردن به شدت رواج دارد و آن‌ها در موقعیت‌های مختلف از کلمات عذر خواهی استفاده می‌کنند. به عنوان مثال در صورتی که به شخصی درباره اتفاق ناگواری که برایتان رخ داده است توضیحاتی دهید، به احتمال زیاد از شما عذر خواهی خواهد کرد.

در صورتی که در هواپیما و یا قطار شخصی در جایی که شما رزور کرده‌اید نشسته باشد می‌گویند؛ متأسفم اما به نظر می‌رسد بر صندلی که من رزور کرده‌ام نشسته‌اید. در انگلستان مردم به شدت دوست دارند که عذر خواهی کنند و یا عذر خواهی کردن را دریافت نمایند. در مواقعی که از شخصی بابت اتفاقی عذر خواهی صورت می‌گیرد؛ با جملاتی مانند خواهش می‌کنم و نگران نباش می‌توانید آن را تصدیق کرده و بپذیرید.

پیشنهاد ما:  نمونه نامه غیر رسمی انگلیسی (به همراه روش نوشتن)

علاوه بر موارد بیان شده؛ همیشه وقتی از کسی برای انجام دادن کاری کمک می‌خواهید؛ بگویید لطفا و سپس تقاضای خود را بیان نمایید.

گرفتن دست

ابراز علاقه‌های فیزیکی و گرفتن دست مقابل در فرهنگ مردم انگلیس تنها مختص همسر، نامزد، دوست دختر و دوست پسر بوده و در غیر این صورت افراد تنها دست بچه کوچک را می‌گیرند و گرفتن دست سایرین در این کشور امری رایج نیست. البته افراد سالمند و کم توان و یا کسانی که مشکل بینایی دارند از این قاعده مستثنی بوده و می‌توانید دست آن‌ها را برای کمک در راه رفتن بگیرید.

در آغوش گرفتن

آغوش محکم در میان مردم کشور انگلیس در صورتی استفاده می‌شود که موقعیت خاصی مانند از خطر نجات یافتن و یا امکان ندیدن دوباره فرد اتفاق می‌افتد. به همین دلیل عمل آغوش گرفتن در میان مردم انگلیس بسیار کوتاه و بدون برخورد جلوی بدن با فرد مقابل انجام می‌شود.

ایستادن در صف

در کشور انگلستان هنگامی که انبوهی از جمعیت وجود داشته باشد یک صف منظم مشاهده خواهد شد. خصوصیات اخلاقی انگلیسی ها به گونه‌ای است که قوانین صف را به خوبی رعایت می‌کند و هر شخص پس از وارد شدن به آن پشت سر نفر آخر می‌ایستد تا سایرین نیز به ترتیب بتوانند در صف منظم قرار گیرند. به همین دلیل هل دادن و یا جلو زدن از بقیه در صف بسیار بی ادبانه تلقی می‌شود؛ اما با وجود عصبانیت از دست آن فرد معمولاً کمتر پیش می‌آید که از او بخواهند که به آخر صف بپیوندد.

مردم بریتانیا دوست دارند از قوانین پیروی کنند؛ سوپرمارکت‌ها، ایستگاه‌های قطار، بانک‌ها – در هر کجای بریتانیا که بروید صف‌هایی را خواهید دید. مردم بریتانیا به صورت صبورانه در صف بسیار منضبط هستند و هر کسی که بخواهد از صف پیش بگیرد احتمالاً نظرات یا نگاه های منفی دریافت می‌کند. با این حال، اگر مودبانه بپرسید و دلیل موجهی داشته باشید، اکثر مردم بریتانیا با خوشحالی به شما اجازه خواهند داد جلوتر از آنها حرکت کنید.

بحث درباره پول

در فرهنگ مردم انگلیس بحث در مورد میزان درآمد و یا هزینه چیزی امری غیر طبیعی و بی ادبانه در نظر گرفته می‌شود و افراد معمولاً سخنی در این موارد به میان نمی‌آورند. این امر به خصوص در هنگام ملاقات با یک فرد جدید اهمیت بیشتری پیدا می‌کند؛ بنابراین بهتر است درباره مسائل مالی و پول و ثروت شخصی خود حرفی به میان نیاورید و به علاوه از کسی میزان درآمد او را نپرسید.

در صورتی که شما در یک جمع مدام در مورد میزان ثروتی که دارید و چیزهایی که خریده‌اید بحث کنید مردم انگلیسی زبان احتمالاً شما را فردی فخر فروش تلقی می‌کنند. فراموش نکنید که معمولاً پرسیدن سؤال مستقیم در مورد حقوق، ثروت شخصی غیر مودبانه تلقی می شود.

وقت شناس بودن

مردم بریتانیا به زمان‌سنجی یسیار پایبند هستند و یکی از قواعد رفتاری انگلیسی زبان ها می‌باشد که از اهمیت زیادی برخوردار است و خیلی‌ها دیر رسیدن را نادیده می‌گیرند یا آن را بی‌ادبانه می‌دانند. البته، مواقعی در زندگی وجود دارد که دیر رسیدن کاملاً از دست شما خارج است، اما مهم است که در اکثر مواقع وقت شناس باشید. به عنوان مثال، اگر یک سخنرانی در ساعت 10 صبح شروع می شود، باید تا ساعت 10 صبح حاضر شوید. بنابراین، از قبل برنامه‌ریزی کنید و مطمئن شوید که تأخیر شما به حداقل خود خواهد رسید.

بریتانیایی ها در مورد وقت شناس بودن بسیار سختگیر هستند. بریتانیایی ها دیرکردن را بی احترامی و بی ادبی می دانند، به خصوص در مهمانی های شام خصوصی یا در خانه شخصی. اگر نمی توانید به موقع به مکان یا رویدادی برسید، از قبل میزبان را مطلع کنید.

برقراری تماس چشمی

یکی دیگر از قواعد رفتاری انگلیسی زبان ها این است که مردم از برقراری تماس چشمی به خصوص در حالت طولانی خودداری می‌کنند. مردم بریتانیا خیره شدن در چشمان کسی برای مدت طولانی را نمی‌پسندند. بیشتر آنها از تماس چشمی طولانی احساس ترس می کنند و ترجیح می دهند به طور کلی از آن اجتناب کنند.

اما بر خلاف بسیاری دیگر از کشورها که در هنگام ادای عذر خواهی فرد سرش را پایین می‌اندازد و از تماس چشمی اجتنباب می‌کند اما در این کشور فرد در هنگام بیان عذر خواهی لازم است که تماس چشمی برقرار کند. اما در حالت معمول برقراری تماس چشمی طولانی با سایرین ممکن است جنبه منفی داشته و با واکنش همراه شود.

بازید رفتن

قبل از رفتن به خانه یک فرد بریتانیایی یک ملاقات ترتیب دهید. بدون اعلام قبلی وارد نشوید یا دوستان و خانواده را همراه خود نیاورید، مگر اینکه از قبل از آنها خواسته باشید.

از زودتر رسیدن به خانه خودداری کنید مگر اینکه میزبان در جریان این اقدام شما باشد.

به طور کلی اشکالی ندارد که 10 تا 15 دقیقه در جمع کوچکی از مهمانان دیر کنید. با این حال، اگر در یک رستوران ترتیب یک ملاقات را داده‌اید، مهم است که وقت شناس باشید زیرا سایر افراد منتظر می‌مانند تا شما غذای خود را سفارش دهید.

دیر آمدن در مهمانی‌ها و مجالس بزرگ اجتماعی قابل قبول تر است.

بیش از حد معمول در خانه فردی که به آن دعوت شده‌اید نمانید؛ مگر آن که آن‌ها اصرار کنند که شما بمانید.

هدیه دادن

هدایا معمولاً فقط در مناسبت های خاص (مانند تولد، کریسمس) داده می شود.

مردم تمایل دارند هدایایی را در مقابل هدیه دهنده باز کنند، چه پس از دریافت آنها یا بعداً همراه با سایر هدایا.

گیرندگان معمولاً انتظار دریافت هدایایی با ارزش پولی بالا را ندارند، بلکه انتظار دارند که این هدیه منعکس کننده علایق آنها باشد.

ممکن است هنگام ملاقات با کسی هدایای نمادین به او داده شود؛ به عنوان مثال شراب، شکلات.

هدیه دادن و گرفتن هدیه برای مردم بریتانیا یک سنت است، به خصوص زمانی که شخصی شما را به خانه خود دعوت می کند اگر دست خالی نروید، جلوه بهتری دارد.

سیگار کشیدن

کشیدن سیگار در بریتانیا نسبتاً رایج است. تخمین زده می شود که از هر شش بزرگسال بریتانیایی یک نفر سیگار می کشد. ذکر این نکته ضروری است که در سال 2007، سیگار کشیدن در تمام مناطق عمومی سرپوشیده در انگلستان ممنوع شد. این شامل بارها، رستوران ها و حمل و نقل عمومی است. مهم است که قرارداد اجاره خود را بررسی کنید تا ببینید آیا سیگار کشیدن در محل اقامت شما مجاز است یا خیر.

انعام دادن

در بریتانیا، انعام دادن امری عادی است و در مورد غذا خوردن در رستوران ها یک عمل رایج به شمار آورده می‌شود. اگرچه هیچ تعهدی به انجام این کار ندارید، اما اضافه کردن چند پوند اضافی به صورت حساب یک روش معمول است. هیچ دستورالعمل مشخصی در مورد میزان و زمان انعام وجود ندارد و می‌توانید هر مقدار که مطابق میلتان بود، بپردازید.

استفاده از تلفن

اکثر بزرگسالان در بریتانیا تلفن همراه دارند و رسانه های اجتماعی نقش مهمی در فرهنگ بریتانیا دارند. فیس بوک، توییتر و اینستاگرام بسیار محبوب هستند و بسیاری از افراد از واتس اپ برای برقراری ارتباط استفاده می‌کنند. با این حال، توصیه می‌شود هنگام صحبت با کسی یا خوردن سر میز شام، تلفن خود را کنار بگذارید.

چای

یک فنجان چای نماد اصلی فرهنگ بریتانیا است. احتمالاً در اکثر مکان‌هایی که در بریتانیا بازدید می‌کنید به شما چای پیشنهاد می‌شود؛ چای همچنین می‌تواند به معنای وعده شام ​​شما در بریتانیا باشد. صبحانه، شام و چای یا صبحانه، ناهار و شام رایج ترین نام ها برای توصیف وعده های غذایی هستند.

بر کسی پوشیده نیست که مردم بریتانیا عاشق نوشیدن چای هستند و معمولاً بیان دارند که این قسمت مورد علاقه آنها در روز است. شما می توانید بریتانیایی ها را در حال نوشیدن چای در هر اجتماعی، چه در جشن تولد و چه در کافی شاپ، بیابید. چیزی که چای انگلیسی را خاص می کند، شیر است. بر اساس تحقیقات انجام شده در این زمینه، انگلیسی ها سالانه حدود 36 میلیارد فنجان چای می نوشند.

فاصله اجتماعی

بریتانیایی‌ها وقتی با کسی صحبت می‌کنند – صرف نظر از رابطه – خود را برجسته نشان می‌دهند، زیرا دوست دارند یک فاصله اجتماعی قابل قبول بین آنها و کسانی که با آنها صحبت می‌کنند حفظ کنند. وقتی در بریتانیا هستید، اگر در هر موقعیت اجتماعی به فضای شخصی افراد احترام نگذارید، از نظر دیگران ممکن است بی ادب تلقی شوید.

طنز بریتانیایی

طعنه و اینکه بتوانیم به خودمان بخندیم تقریباً طنز بریتانیایی را خلاصه می کند. ممکن است کمی طول بکشد تا به این عادت کنید.

طنز بریتانیایی مملو از کنایه است، بنابراین اگر حساس هستید هنگام معاشرت با یک بریتانیایی خود را کاملاً آماده کنید. طعنه آنها از کیفیت بالایی برخوردار است، بنابراین خارجی ها و بازدیدکنندگان معمولاً در مورد اینکه آیا آنها شوخی می کنند یا نه سردرگم و گیج می شوند. طنز بریتانیایی همچنین شامل تمسخر افراد مشهور یا چهره های عمومی است.

احترام به سالمندان و افراد ناتوان

انگلیسی ها در مورد احترام به افراد مسن بسیار جدی هستند و عاشق کمک به معلولان نیز می‌باشند. قوانین حمل و نقل عمومی شامل واگذاری صندلی خود برای افراد مسن و معلول است. جوانمردی نیز در میان مردم بریتانیا مهم است و نمادی برای سایر افراد در دنیا است که در آن مردان دری را برای یک خانم باز می کنند یا وقتی خانمی وارد اتاق می شود، بلند می شوند.

این آموزش ها ممکنه برایتان مفید باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *