بلاگ

نحوه نوشتن رزومه به زبان انگلیسی (کاری، تحصیلی)

اهمیت نحوه نوشتن رزومه انگلیسی بر هیچ دانشجویی که قصد اپلای کردن به یکی از دانشگاه‌های خارجی و یا فردی که به دنبال یافتن موقعیت شغلی مناسب در سازمانی می‌باشد؛ پوشیده نیست.رزومه تنها منبعی از اطلاعات فردی و مهارتی شما نیست و نحوه بیان و گزارش دادن توانمندی‌ها و معرفی خود به شخص کارفرما و یا اساتید دانشگاه از مهمترین نکاتی است که در هنگام نوشتن رزومه به زبان انگلیسی باید مد نظر قرار داده شوند. از این رو نوشتن یک رزومه حرفه‌ای المانی اساسی در پیش گرفتن مسیر موفقیت کاری و تحصیلی به شمار آورده می‌شود.

آشنایی با نحوه نوشتن رزومه انگلیسی

مانند تمام رزومه‌های دیگر اولین و مهمترین قدم برای ساخت رزومه انگلیسی این است که اطلاعات و سوابق لازم را برای این کار آماده کنید. در صورتی که می‌خواهید یک موقعیت شغلی مناسب را به دست آورید و یا در دانشگاهی که مد نظرتان است پذیرش شوید باید بتوانید درباره سوابق تحصیلی، شغلی، دستاوردها و مهارت‌های مختلف خود توضیحاتی را ارائه دهید. این کار به شما کمک می‌کند تا بتوانید یک نمونه رزومه انگلیسی کامل و جامع را به مرکز مربوطه ارسال نمایید. لازم است برای کسب نتیجه‌ای مطلوب در روش نوشتن رزومه انگلیسی زمان کافی را در نظر داشته باشید و آن را در آرامش و بدون دغدغه فکری بنویسید؛ فراموش نکنید که یک رزومه مناسب و اثربخش به عنوان یک سرمایه گذاری هدفمند در آینده برای شما در نظر گرفته می‌شود.

از قبل موارد مورد نیاز برای نوشتن رزومه انگلیسی برای دانشگاه و یا کار مانند کاغذ، کامپیوتر، دیکشنری، کتاب اصطلاحات و اطلاعات مورد نیاز در خصوص کارفرماها و سوابق کاری و تحصیلی گذشته خود را جمع آوری نمایید و سپس کار خود را شروع کنید.

آموزش ویدئویی نکاتی برای نوشتن رزومه انگلیسی

آموزش نوشتن رزومه به انگلیسی

آشنایی کامل با نحوه نوشتن رزومه انگلیسی از مهمترین اقداماتی است که اجرای صحیح آن می‌تواند تا حد زیادی تضمین کننده آینده کاری و یا تحصیلی شما باشد. بنابراین توجه به مواردی که در ادامه مطرح می‌شود برای داشتن رزومه‌ای کامل و مطلوب، ضروری می‌باشد.

  1. اطلاعات شخصی
  2. خلاصه رزومه
  3. ثبت سوابق کاری
  4. اطلاعات تحصیلی
  5. ثبت مهارت ها و توانایی ها
  6. دستارودها و جوایز
  7. رفرنس ها و معرف

1. اطلاعات شخصی

در ابتدا لازم است که در نحوه نگارش رزومه انگلیسی این کار را با وارد کردن نام و نام خانوادگی، آدرس، ایمیل و شماره تلفن شروع نمایید. این اطلاعات در قسمت بالای رزومه نوشته شده و از موارد ضروری برای معرفی شخص می‌باشد.

2. خلاصه رزومه

در چند خط خود را به صورت کوتاه معرفی کنید و سعی کنید که این کار را به شکلی خلاقانه و حرفه‌ای انجام دهید؛ به گونه‌ای که خواننده به ادامه دادن متن رزومه مشتاق شود و شما را فردی با اعتماد به نفس، خلاق، ماهر و تلاشگر در نظر بگیرد.

3. ثبت سوابق کاری

این مورد شامل تمام فعالیت‌های کاری شما در گذشته می‌باشد و کارهای بامزد و بدون پرداخت مزد، پاره وقت و تمام وقت را نیز در برمی‌گردد. توجه داشته باشید که اطلاعات مربوط به سابقه‌های حرفه‌ای خود را باید به همراه عنوان و مسئولیتی که در سازمان مربوطه داشته‌اید، ثبت نمایید.  به علاوه لازم است به مهارت‌هایی که از مشاغل قبلی خود به دست آورده‌اید اشاره‌ای داشته باشید؛ در فهرست کردن سوابق کاری از آخرین فعالیت به اولین انجام دهید. در صورتی که تعداد مشاغلی که در آن‌ها فعالیت داشته‌اید زیاد می‌باشد می‌توانید تنها به مواردی اشاره کنید که در مرتبط با جایگاه مورد نظرتان می‌باشد. این قسمت برای کسانی که به دنبال نحوه نوشتن رزومه کاری انگلیسی هستند اهمیت بیشتری دارد.

4. اطلاعات تحصیلی

اهمیت این قسمت برای کسانی که به دنبال نحوه نوشتن رزومه انگلیسی برای پذیرش دانشگاه می‌گردند، بیشتر می‌باشد؛ البته ناگفته نماند که سوابق تحصیلی شما المان تأثیر گذاری در رزومه‌های کاری نیز به حساب آورده می‌شود. در بخش مربوط به مدارک تحصیلی تمام مدارک و گواهینامه‌های معتبر خود را با ذکر نام دوره، رشته، مدرس، دانشگاه یادداشت نمایید. دوره‌های آموزشی و مدارکی که مرتبط با جایگاه مورد نظر باشند می‌توانند به عنوان یک امتیاز مثبت برای شما به شمار آورده شوند.

5. ثبت مهارت ها و توانایی ها

مهارت‌ها به صورت کلی به دو دسته نرم و سخت تقسیم بندی می‌شوند؛ که مهارت‌های سخت شامل موارد تخصصی و فنی بوده و مهارت‌های نرم نیز در خصوص مسائل فردی و شخصیتی می‌باشد. اهمیت مهارت‌های نرم در نوشتن رزومه انگلیسی برای کار و آکادامیک و دانشگاهی بالا می‌باشد. بنابراین در قسمت توانایی‌ها هم بر قسمت استعدادهای نرم خود و هم در موارد فنی و سخت خود را ماهر و توانا نشان دهید. 

یکی از موارد مهم به خصوص در نحوه نوشتن رزومه به زبان انگلیسی میزان تسلط شما به زبان‌های خارجی می‌باشد؛ این مسأله می‌تواند به صورت چشم گیری در پذیرش شما تأثیر گذار باشد. بنابراین در یک قسمت جداگانه به زبان‌های خارجی که به آن‌ها آشنایی دارید و همچنین میزان تسلط خود اشاره کنید.

دانش‌های دیگری مانند زبان‌های برنامه نویسی، نرم افزارهای مرتبط در قسمتی به عنوان سایر مهارت‌ها ارائه نمایید. توجه داشته باشید به مهارت‌هایی اشاره کنید که در صورتی که در جلسه مصاحبه از شما توضیحاتی خواستند آماده پاسخ گویی به آن‌ها باشید.

6. دستاوردها و جوایز

این قسمت به خصوص برای نوشتن رزومه انگلیسی برای اپلای به دانشگاه‌ها حائز اهمیت است و در آن به مقالات و کتاب‌هایی که ترجمه و یا تألیف کرده‌اید و همچنین پروژه‌ها، رساله و پایان نامه و مواردی از این قبیل اشاره کنید و جایزه‌های علمی را که کسب کرده‌اید ثبت نمایید.

7. رفرنس ها و معرف

وجود این قسمت در رزومه‌های داخلی ضروری نمی‌باشد اما در نحوه نوشتن رزومه انگلیسی باید لیستی از کارفرمایان، مشتریان و همکاران برجسته خود را آماده سازی کنید. قبل از این کار بهتر است به سازمان‌هایی که اخیراً در آن‌ها فعالیت داشته‌اید مراجعه کنید و با کسب رضایت نام و اطلاعات تماس مدیر خود را در قسمت معرف وارد نمایید.

برای افراد آکادمیک نیز در نحوه نوشتن رزومه انگلیسی برای پذیرش دانشگاه توجه داشته باشند که لیست اساتید برجسته و مطرحی که با آن‌ها کار کرده‌اند و شناخت کافی برای معرفی آن‌ها دارند را به همراه اطلاعات تماس در این قسمت وارد نمایند.

اشتباهات رایج در طرز نوشتن رزومه انگلیسی

تحقیقات نشان می‌دهد که شخص کارفرما و یا اساتید دانشگاهی تنها چند ثانیه به رزومه ارسال شده توسط افراد نگاه می‌کنند و یا یک برانداز کردن کلی متوجه میزان شایستگی و مهارت او برای پذیرفته شدن و یا عدم آن خواهند شد. این مسأله در حالی اتفاق می‌افتد که دانشجویان و افراد جویای کار ساعت‌ها و روزهای زیادی را برای نوشتن رزومه به انگلیسی اختصاص می‌دهند. بنابراین مهمترین نکته در نگارش رزومه انگلیسی این است که شخص بتواند خود را به صورتی توصیف کند که در همان نگاه اول توجه خواننده را به خود جلب کند.

پیشنهاد ما:  تکنیک های لیسنینگ آیلتس (7 نکته کلیدی)

بنابراین می‌توان رزومه و ساخت آن را دریچه‌ای برای دست یابی به اهداف و آرزوها تعریف کرد؛ در واقع شما با نوشتن یک رزومه کامل و گیرا مسیر موفقیت خود را تضمین خواهید کرد.

اگر در دسته افرادی قرار دهید که متقاضی پذیرش در دانشگاه‌های معتبر و یا موقعیت‌های شغلی در سازمان‌های جهانی هستید؛ بدون تردید از اهمیت نحوه نوشتن رزومه به انگلیسی مطلعید. این دانشگاه‌ها و سازمان‌ها به دنبال افرادی هستند که نگاهی خلاقانه و رو به رشد را دارا باشند و بتوانند به خوبی خود را معرفی کنند. در واقع نوشتن رزومه انگلیسی برای اپلای چه به صورت کاری و یا تحصیلی، صرفاً وارد کردن اطلاعات و سوابق نیست؛ بلکه فرد نویسنده باید بتواند خود را به گونه‌ای معرفی کند که در همان نگاه اول از نظر خواننده پتانسیل لازم برای کسب کردن جایگاه مورد نظر را داشته باشد.

نکات مهم در نوشتن رزومه به زبان انگلیسی

جذاب بودن

رزومه را در یک بیان کلی می‌توان به عنوان یک مدرک شخصی تعریف کرد که برای معرفی کردن توانایی و قابلیت‌های فرد به کارفرمایان و یا اساتید دانشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مدرک باید حاوی اطلاعاتی نظیر سابقه شغلی، میزان تحصیلات به همراه سوابق، مهارت‌ها، دستاوردها و… بوده و در نهایت باید معرف شما به عنوان بهترین فرد برای جایگاه مورد نظر باشد و توجه کارفرما را به خود جلب کند.

خاص بودن

از جمله مهمترین نکاتی که در آموزش نوشتن رزومه انگلیسی باید مد نظر قرار دهید؛ اجتناب از ساخت رزومه‌های معمولی و عمومی می‌باشد. بنابراین با توجه به شرایط و موقعیتی که در آن قرار دهید باید هدف خود از نوشتن رزومه را مشخص نمایید. آیا برای کسب پذیریش از دانشگاه‌های خارجی قصد نوشتن رزومه به انگلیسی را دارید و یا هدفتان پیدا کردن شغل دلخواه در یکی از سازمان‌های خارجی می‌باشد؟ مشخص کردن هدف می‌تواند به شما کمک کند تا بتوانید مسیری درست را بر اساس قواعد پیش بگیرید.

کامل بودن

نوشتن رزومه کاری به زبان انگلیسی شامل تمام فعالیت‌های کاری و حرفه‌ای بوده که تا به الان داشته‌اید؛ در واقع شما در رزومه خود باید هر آنچه که لازم است کارفرما درباره توانمندی‌های شما بداند را پیاده سازی کنید. در یک تعریف کلی می‌توان رزومه کاری را به عنوان یک معرف از تمام شایستگی‌ها و تلاش‌هایی دانست که در طی سال‌های گذشته کسب کرده‌اید. از طرفی طرز نوشتن رزومه انگلیسی بیشتر باید حاوی اطلاعات و سوابق تحصیلی و توانمندی‌های علمی شما باشد؛ مقالات منتشر شده، دانشگاه محل تحصیل، قابلیت‌ها، پروژه‌ها همه مواردی هستند که می‌تواند در صورت ارائه مناسب نظر استاد مربوطه را به خود جلب کند.

خوانا بودن

در سراسر رزومه انگلیسی که می‌نویسید باید از فونتی مناسب و خوانا استفاده نمایید؛ رزومه شما مانند یک آگهی تبلیغاتی برای معرفی به کارفرما و اساتید می‌باشد. بنابراین باید در حد ممکن چشم نواز، زیبا، کوتاه و جذاب باشد و بتواند نگاه خواننده را به خود جلب نماید. به علاوه شما به عنوان فردی باسابقه و توانمند در حال معرفی خود هستید بنابراین داشتن هر گونه غلط املایی و یا نگارشی توجیه پذیر نیست و کارفرما در صورت مشاهده هر گونه اشکال ظاهری و نگارشی رزومه شما را رد خواهد کرد.

واقعی بودن

رزومه یک مدرک شخصی سازی شده است که باید در عین حرفه‌ای بودن نشان دهنده واقعیت زندگی شما باشد؛ با توجه به تطبیق اطلاعات درج شده در رزومه با مدارک ارسالی در صورت هر گونه مغایرت از پذیرش شما خودداری خواهد شد. بنابراین مهم است که توانایی و دستاوردهای واقعی خود را به گونه‌ای حرفه‌ای و جذاب بیان کنید به گونه‌ای که در همان نگاه اول بتوانید توجه کارفرما را به خود جلب نمایید. شما باید بتوانید تمام اطلاعات لازم را به گونه‌ای منسجم، جزئی و در عین حال خلاقانه بیان کنید و باید بتوانید تمام این موارد را به صورتی متناسب و به دور از افراط و تفریط رعایت کنید تا در نهایت بتوانید نمونه رزومه انگلیسی  کامل و بدون نقصی را برای خود بسازید.

تفاوت CV و رزومه در چیست؟

در صورتی که سری به سایت‌های مختلف برای آموزش نوشتن رزومه انگلیسی زده باشید بدون تردید با واژه‌های رزومه و CV برخورد کرده‌اید و این سؤال برایتان شکل گرفته که تفاوت این دو در چیست و هر کدام مناسب برای چه موقعیت‌هایی می‌باشند. رزومه را می‌توان به صورت یک مدرک خلاصه شده از توانمندی‌ها و سوابق شما دانست که در آن جزئیتات جایگاهی ندارد و کارفرمایی که درخواست رزومه می‌کنند با یک نگاه کلی می‌خواهند میزان خلاقیت و اطلاعات کلی درباره شما کسب کنند و در صورت طولانی بودن ممکن است از آن استقبال نکنند.

اما در CV هدف بیان تمام جزئیات تحصیلی و حرفه‌ای می‌باشد و در واقع کارفرما در این حالت آماده دریافت شرحی کامل از تمام جزئیات مربوط به شما می‌باشد و به همین دلیل در نوشتن CV باید تمام اطلاعات و سوابق مربوط به گذشته خود را واکاوی کنید و از ذکر کوچکترین جزئیاتی از فعالیت‌هایی که داشته‌اید، نباید غافل شوید. هر فعالیت و دستاوردی که داشته‌اید، ولو کوچک و جزئی در صورتی که در نوشتن CV به صورت صحیح و اصولی پیاده شود می‌تواند سبب کسب یک امتیاز مثبت برای شما شود.

توجه کنید که در کشورهای اروپایی تفاوتی بین رزومه و CV وجود ندارد و این دو می‌توانند با یکدیگر جایگزین شوند اما در قاره آمریکا تفاوت‌هایی میان درخواست CV و رزومه وجود دارد.

در صورتی که به دنبال پیدا کردن موقعیت شغلی و یا دانشگاهی در یکی از کشورهای آمریکایی هستید رزومه برای شما به عنوان یک مدرک خلاصه و حداکثر دو صفحه‌ای از سوابق شما تعریف می‌شود؛ اما CV شامل شرح تمام جزئیات و تجربیات دانشگاهی و کاری و موارد دیگر می‌باشد. مهمترین تفاوت میان رزومه و سی وی را می‌توان در نحوه بیان و میزان اختصاری است که به هر کدام یک از این گزینه‌ها اختصاص می‌دهید؛ در واقع رزومه حاوی اطلاعات کلی از شما به دور از جزئی نگری است و CV می‌تواند نسبت به رزومه طولانی‌تر نوشته شود و باید از شرح کوچکترین فعالیت‌ها و دستاوردها به همراه جزئیات غافل نشد.

بنابراین قبل از کسب اطلاعات درباره روش نوشتن رزومه انگلیسی باید بدانید که نیاز شما یک صفحه خلاصه و جامع از توانمندی‌ها و سوابقتان است و یا می‌خواهید این کار را با شرح جزئیات انجام دهید.

سؤالات متداول

تفاوت رزومه و cv چیست؟

رزومه خلاصه‌ای از سوابق تحصیلی و کاری شما می‌باشد اما cv می‌تواند طولانی‌تر و به همراه شرح جزئیات باشد.

چگونه نظر کارفرما را به خود جلب کنیم؟

سعی کنید که خود را فردی اجتماعی، منعطف و دارای اشتیاق برای یادگیری و با اعتماد به نفس نشان دهید.

میزان اهمیت نحوه نوشتن رزومه انگلیسی چقدر است؟

رزومه به عنوان معرف شما به کارفرما و استاد مربوطه می‌باشد؛ پذیرش و عدم پذیرش شما در جایگاه مربوطه کاملاً وابسته به نوع رزومه‌ای که ارسال کرده‌اید، می‌باشد.

این آموزش ها ممکنه برایتان مفید باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *