بلاگ

کاربردی ترین حرکات بدن در زبان انگلیسی را بشناسید

برای داشتن یک تعامل خوب و سازنده با افراد کشورهای انگلیسی زبان تنها تسلط بر زبان کافی نیست و در این جا حرکات بدن در انگلیسی نیز برای رسیدن به این مهم باید مورد توجه قرار گیرد. استفاده درست از زبان بدن سبب می‌شود شما بتوانید احساسات خود را در موقعیت‌های مختلف به درستی نشان دهید و از انجام دادن حرکات به دور از ادب و نامناسب نیز خودداری نمایید. از این رو ما در این مطلب به معرفی کاملی از این حرکات و زبان بدن انگلیسی خواهیم پرداخت.

اهمیت تسلط بر زبان بدن انگلیسی

کسب اطلاعات و آگاهی کافی درباره معنا و مفهوم حرکات بدن در زبان انگلیسی به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید با افراد تعامل سازنده و مفیدی داشته باشید. لزوم داشتن تسلط کافی بر اصطلاحات و لغات زبان انگلیسی نمی‌تواند به شما تضمین برقراری ارتباط مؤثر در این کشور را بدهد؛ بلکه لازم است در راستای این هدف به حرکاتی که در حین مکالمه و برخورد با افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد، توجه ویژه اعمال شود.

در واقع زبان بدن یک راه ارتباطی بدون کلام در بین افراد در نظر گرفته می‌شود که می‌تواند بیان گر افکار و نشان دهنده نوع شخصیت ما به طرف مقابل باشد که ما گاهاً بدون هدف و به صورت ناخودآگاه ممکن است برخی حرکات را به اشتباه به کار ببریم و پیش فرض منفی را از خودمان به طرف مقابل القا کنیم. به همین دلیل زبان بدن و استفاده از حرکات بدن در انگلیسی می‌تواند به صورت مستقیم بر بسیاری از ارتباطات اجتماعی، کاری و تحصیلی ما تأثیر گذار باشد.

حرکات بدن در زبان انگلیسی نیز مانند سایر کشورها از قواعد خاصی پیروی می‌کند که به مرور زمان و در اثر تغییرات فرهنگی و عادات اجتماعی شکل گرفته‌اند. برخی از این حرکات از سایر کشورها به آن جا راه یافته‌اند و برخی نیز ریشه در فرهنگ و عقاید مردم انگلیسی زبان دارند که آشنایی با آن‌ها برای انتقال درست منظور و مقصود به طرف مقابل و به علاوه دریافت صحیح واکنش‌ها و درک آن‌ها لازم و ضروری می‌باشد.

معرفی مهمترین حرکات بدن در انگلیسی

همانطور که در بالا نیز اشاره شد حرکت بدن جزء مهمی از یک رابطه است که ارتباط بدون کلام را با سایرین برقرار می‌نماید؛ که شامل حالت چهره، وضعیت بدن و حرکت دست‌ها می‌باشد. طبق تحقیقات صورت گرفته ارتباط از سه قسمت کلمات، تن صدا و زبان بدن تشکیل شده است و وجود این سه عنصر برای خلق یک ارتباط مناسب، ضروری است. جالب است بدانید که کلمات تنها 7 درصد از یک ارتباط را به خود اختصاص می‌دهند و در این میان تن صدا 38 درصد و حرکات بدن 55 درصد از این کل را شامل می‌شوند.

یادگیری حرکات بدن در انگلیسی سبب می‌شود شما بتوانید بدون ایجاد سردرگمی و تناقض منظور واقعی خود را به طرف مقابل برسانید و از ایجاد سوءتفاهم جلوگیری به عمل آورید. در ادامه به معرفی مهمترین حرکات در زبان بدن انگلیسی خواهیم پرداخت.

آرزوی موفقیت

یکی از معروف‌ترین و پرکاربردترین حرکات بدن در زبان انگلیسی آرزوی موفقیت است؛ که برای نشان دادن آن انگشت میانی بر روی انگشت اشاره قرار گرفته و کمی خم می‌شود و در حالی که انگشت اشاره صاف نگه داشته شده و انگشت میانی نیز به دور آن پیچیده شده یک گره با دو انگشت را به طرف مقابل جهت القای احساس آرزوی موفقیت نشان داده می‌شود.

البته در صورتی که دست خود را به پشت سرتان ببرید و این حرکت را در آن حالت انجام دهید به این معنی است که به طرف مقابلتان دروغ می‌گویید و می‌خواهید که قولتان را بکشنید.

Ok

در میان افراد انگلیسی زبان برای نشان دادن موافقت و این که طرف مقابل کارش را به درستی انجام داده است از حرکت ok استفاده می‌شود؛ که در آن انگشت شست به سمت بالا برده شده و دیگر انگشت‌ها به صورت مشت شده به داخل قرار می‌گیرند. با وجود این که در برخی کشورها نشان دادن این علامت با دست توهین تلقی می‌شود اما در کشورهای غربی به معنای موافقت می‌باشد.

با گسترش فضای مجازی امروزه این حرکت نمادی بین المللی برای پسندیدین یک محتوا در شبکه‌های اجتماعی رواج پیدا کرده است.

نقل قول

در میان حرکات بدن در انگلیسی برای نشان دادن یک نقل قول از شخص دیگر انگشت وسط هر دو دست خود را بالا و پایین می‌برند. در واقع آن‌ها این حرکت را در حالتی استفاده می‌کنند که بخواهند بر روی یک عبارت تأکید کنند و آن را از طرف کسی دیگر بیان نمایند و در بیشتر مواقع نقل قول‌هایی که این گونه بیان می‌شوند برای طعنه به کار می‌روند.

تشویق کردن

در حرکات بدن در انگلیسی برای تشویق کردن کسی کافی است دو انگشت شست هر دو دست به صورت همزمان بالا برود و به فرد مورد نظر نشان داده شود. انجام دادن این حرکت در برخی کشورها به معنای تاکسی گرفتن می‌باشد.

توقف کردن

دستور توقف کردن و ایستادن یکی دیگر از کاربردی ترین حرکات بدن در زبان انگلیسی می‌باشد که برای انجام دادن آن کافی است یک یا دو دست به طرف سر فرد مورد نظر در حالتی قرار بگیرد که کف دست رو به روی او باشد. این حرکت که به معنای درخواست متوقف شدن و صبر کردن است در برخی کشورهای اروپایی حرکتی توهین آمیز به حساب آورده می‌شود.

علاوه بر این حرکت می‌توان یک انگشت اشاره را به طرف مقابل برای درخواست ایستادن نشان داد.

تماس گرفتن

در صورتی که بخواهید به طرف مقابل با کمک زبان بدن انگلیسی این مفهوم را برسانید که با من تماس بگیر و یا اینکه من با تو تماس خواهم گرفت؛ باید دست خود را مشت کرده و انگشت شست و انگشت کوچکتان را باز کنید و صاف نگه دارید. پس از آن دستتان را به سمت گوش برده و آن را به صورت یک تلفن دربیاورید. شما با انجام دادن این حرکت به شخص مورد نظرتان نشان خواهید داد که در ارتباط تلفنی خواهید بود.

پیروزی

نشان دادن علامت V با دست که امروزه در میان بسیاری از افراد در کشورهای مختلف نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد به معنای صلح و پیروزی است. در این حرکت در حالتی که جهت کف دست به سمت بیرون و یا طرف مقابل است با انگشت اشاره و میانی، علامت V را ایجاد کرده و به او نشان می‌دهیم.

تأیید کردن

بر خلاف تکان دادن سر به طرفین، در حالتی که سر خود را به بالا و پایین ببرید نشانه موافقت و تأیید چیزی می‌باشد. در این حرکت از زبان بدن انگلیسی زبانان که در بیشتر مناطق دنیا نیز به همین معنی می‌باشد شما با نظر و ایده طرف مقابل موافق هستید و آن را تأیید می‌نمایید.

مخالفت کردن

در میان حرکات بدن در انگلیسی برای نشان دادن مخالفت و رد کردن یک مسأله باید دست خود را مشت کنید و سپس انگشت شست را به سمت پایین و به صورت عمودی باز نمایید. در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی این علامت جهانی شده و به معنای عدم موافقیت و نپسندیدن یک محتوا و یا نظر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

علاوه بر حرکت بالا در صورتی که کسی دست هایش به صورت ضربدری بر روی سینه خود قرار بدهد به معنای مخالفت و عدم تأیید حرف و کارهای طرف مقابل می‌باشد.

رو به راه بودن اوضاع

در بیشتر کشورهای انگلیسی زبان با چسباندن انگشت شصت به اشاره مفهوم همه چیز عالی می‌باشد را به طرف مقابل القا می‌کنند و به عبارتی معنی مثبت و مساعد بودن شرایط را دارد. اما بر برخی کشورهای آمریکای جنوبی این علامت یک توهین بزرگ به حساب آورده می‌شود و در کشور استرالیا این علامت برای نمایش دادن عدد صفر به کار گرفته می‌شود.

چرخاندن چشم

در میان مردم انگلیسی زبان هنگامی که فردی در مورد چیزی شک داشته باشد چشمان خود را گرد می‌کند. در واقع انجام دادن این حرکت به معنای عبارت کنایه آمیز بله و درسته می‌باشد و منظور واقعی آن یعنی من شک دارم و احتمالاً نه می‌باشد. به عنوان مثال هنگامی که فردی چند بار سر قرار دیر کرده و برای بار بعدی به شما می‌گوید که سر وقت به آن‌جا خواهم رسید شما چشمان خود را گرد می‌کنید که به معنای من شک دارم که به موقع آنجا باشی، می‌باشد.

قول دادن

یکی دیگر از حرکات بدن در انگلیسی که برای فهماندن قول دادن به طرف مقابل مورد استفاده قرار می‌گیرد این است که انگشت اشاره دست راست خود را به علامت صلبی در سمت چپ قفسه سینه‌تان رسم می‌کنید. هر چند در میان افراد مذهبی این کار ممکن است به دلایل مذهبی باشد اما در میان انگلیسی زبانان این حرکت به معنای قول دادن برای انجام دادن یک چیز است.

پیشنهاد ما:  راهنمای کامل حروف صدادار انگلیسی با توضیح، تلفظ و مثال

بشکن زدن

بدون تردید شما با حرکت بکشن زدن آشنایی دارید؛ برای انجام دادن این حرکت انگشت شست خود را بر روی انگشت میانی قرار دهید و در خلاف جهت یکدیگر حرکت دهید تا صدای تق بشکن را بشنوید. این حرکت در میان حرکات بدن در انگلیسی برای زمانی به کار می‌رود که چیزی را فراموش کرده‌اید و یا قصد دارید که یک چیز بدیهی را بگویید و چند بار پشت سر هم بشکن می‌زنید.

دست به کمر

برای نشان دادن ناراحت بودن در حرکات بدن به انگلیسی باید دست به کمر بیاستید. برای انجام دادن این کار باید دست‌ها را بر پهلو قرار داده به گونه‌ای که آرنج به سمت بیرون متمایل باشد و صاف بیاستید. برای نشان دادن درجه بیشتری از ناراحتی در همین حالت دست‌ها را به صورت مشت شده بر روی پهلوی خود قرار دهید. مالیدن پیشانی نیز در میان انگلیسی زبانان به معنای ناراحت بودن از یک مسأله است.

تکان دادن سر

یکی دیگر از حرکات بدن در کشورهای انگلیسی زبان که برای نشان دادن عدم توافق و ناامیدی به کار برده می‌شود تکان دادن سر می‌باشد. در این حالت سر به طرفین به راحتی حرکت کرده تا به طرف مقابل کلمه نه و مخالفت را به او بفهمانید.

خاراندن صورت و مالیدن بینی

در صورتی که در حال توضیح دادن یک مسأله برای شخصی هستید و او به صورت مداوم صورت و یا بینی خود را می‌خاراند، به احتمال زیاد او کاملاً متوجه صحبت‌های شما نشده و در این مورد خاص گیج شده است. می‌توانید از عبارت‌های مناسبی برای شفاف سازی و همراه کردن او با صحبت‌های خودتان استفاده نمایید و در صورت نیاز به رفع ابهام بپردازید.

ارتباط چشمی

برقرار کردن ارتباط چشمی در هنگام صحبت کردن با افراد به فرهنگ و شخصیت آن‌ها وابسته است؛ اما در میان کشورهای انگلیسی زبان افراد برای داشتن یک مکالمه موفق و بیان درست منظور و مفهوم جملات خود به ارتباط چشمی مناسب نیاز دارند. در صورتی که در هنگام صحبت کردن با شخص دیگری او از برقراری ارتباط چشمی با شما خودداری می‌کند می‌تواند دلیلی مانند پرت شدن حواس، گیج و سردرگم شدن، سر رفتن حوصله و قادر نبودن به ادامه مکالمه داشته باشد.

قفل کردن دستان

قفل کردن دستان به ما احساس امنیتی می‌دهد که در هنگام ایجاد مکالمه و برقراری ارتباط با افراد دیگر می‌تواند این حس را در ما به وجود آورد. در صورتی که می‌خواهید در یک جلسه کاری با اعتماد به نفس به نظر برسید دستان خود را در یکدیگر قفل کنید. البته توجه داشته باشید که به جای فشار دادن دستتان که نشان از میزان بالا استرس می‌باشد، انگشت شست خود را در هنگام انجام دادن این حرکت آزاد بگذارید.

انگشتان در هم تنیده شده در واقع در آغوش گرفتن خود تلقی می‌شود که اساساً افراد با انجام دادن این کار به خود نوعی احساس آرامش می‌دهند. این مسأله به عنوان یک خاطره نوستالژیک از امنیت است که ما هنگام گرفتن دست والدین در کودکی آن را حس می‌کردیم و در بزرگسالی هنگامی این کار را انجام می‌دهیم که احساس ناامنی کنیم.

در صورتی که می‌خواهید یک جلسه و ملاقات را به پایان برسانید می‌توانید از این حرکت زبان بدن انگلیسی استفاده نمایید. بیرون آوردن شست‌ها در هنگام انجام دادن این ژست در واقع نشان از اعتماد به نفس فرد انجام دهنده می‌باشد.

آماده شدن برای انجام کار

یکی دیگر از حرکات بدن در انگلیسی برای نشان دادن آمادگی انجام کارهای فیزیکی بالا زدن آستین می‌باشد که در میان حرکات زبان بدن انگلیسی زبانان رایج است؛ که حرکتی نمایشی برای شروع انجام کار می‌باشد.

درخواست پرداخت پول

در صورتی که بخواهید با استفاده از حرکات بدن در انگلیسی به شخصی بفهمانید که پولی را پرداخت کند تنها کافی است که کف دستتان را به سمت بالا ببرید و سپس انگشت شست خود را روی انگشت میانی و اشاره بمالید. استفاده کردن از این علامت به وفور در میان مکالمات روزمره رایج است و با این کار به شخص یادآوری می‌شود که باید پول چیزی را بپردازد.

تسلیم شدن

برای انجام دادن این حرکت که به عنوان علامت تسلیم در میان حرکات بدن در کشورهای انگلیسی زبان مورد استفاده قرار می‌گیرد باید کف هر دو دست را به طرف مقابل بالا بگیرید که به معنی این است که باخت را پذیرفته‌اید. البته این حرکت در حالتی که از توضیح دادن یک چیز به طرف مقابل ناامید شده‌اید نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ساکت شدن

در صورتی که بخواهید به شخصی بفهمانید که باید ساکت شود کافی است که با استفاده از حرکات بدن به انگلیسی و بدون حرف زدن این کار را انجام دهید. انگشت‌های اشاره و شست را روی یکدیگر قرار دهید و سه انگشت دیگر را به سمت داخل خم نمایید. سپس در این حالت با نوک انگشت لب‌های بسته خود را لمس کرده و با ایجاد یک خط فرضی آن را از چپ به راست بر روی لبتان بکشید.

یک حرکت دیگر که در بیشتر کشورهای جهان برای کاهش تن صدا و ایجاد سکوت نیز به کار می‌رود این است که انگشت اشاره به صورت عمودی وسط لب‌ها و در زیر بینی قرار می‌گیرد.

ضربه زدن به چوب

برای انجام دادن این حرکت در میان حرکات بدن در انگلیسی دست خود را مشت کرده و بند اول انگشت میانی را به یک وسیله چوبی می‌زنند و دو یا سه ضربه در این حالت بر آن زده خواهد شد. این حرکت برای ایجاد خوش شانسی جهت انجام کاری انجام می‌شود و افراد معتقدند که با این کار بد شانسی از آن‌ها دور می‌شود.

بالا بردن ابروها

بالا بردن ابروها در زبان بدن انگلیسی می‌تواند نشانه علاقه باشد. شما می‌توانید این کار را در صورت تأیید کردن یک مسأله و یا موافقت کردن با چیزی استفاده کنید. همچنین اگر از کسی تشکر می‌کنید و یا در جست وجو تأیید شدن هستید و به عنوان یک بله غیر کلامی در طول مکالمات خود می‌توانید آن را به کار برید.

بالا بردن ابروها می‌تواند از نظر اجتماعی علاقه را نشان دهد؛ مانند زمانی که دو نفر یکدیگر را می‌شناسند و انجام دادن این کار به طرف مقابل نشان می‌دهد که از دیدن او خوشحال شده است.

اکثر سخنرانان و یا مدرسین برای جلب توجه و به عنوان راهی برای گفتن به این گوش بده و یا به من نگاه کن از بالا بردن ابروهای خود استفاده می‌کنند. در واقع اگر می‌خواهید کسی به چیزی که می‌خواهید بگویید گوش دهد و برای افزایش تعامل قبل از بیان کردن مسأله ابروهای خود را بالا بیاورید.

بالا بردن ابروها همچنین بهترین راه برای نشان دادن کنجکاوی می‌باشد.

خم کردن سر

در این حالت فرد سر خود را به یک طرف خم کرده و گردن خود را نمایان می‌کند. وقتی شخصی این کار را انجام می‌دهد به این معنی است که او به اندازه کافی با شما احساس راحتی می‌کند. انجام دادن این کار برای نشان دادن علاقه و جذب شدن به کسی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

علاوه بر این موارد خم کردن سر می‌تواند برای نشان دادن کنجکاوی نیز به کار رود.

کف دست باز

افرادی که کف دست‌های خود را باز نشان می‌دهند، صادق و صمیمی به نظر می‌رسند. هنگام استفاده از این حرکت مطمئن شوید که کف دست خود را نشان دهید و آن را از دیگران پنهان نکنید. وقتی کف دست‌های طرف مقابل را بسته می‌بینیم، مغز ما سیگنالی را مبنی بر در معرض خطر قرار گرفتن را دریافت می‌کند و یا این احساس که طرف مقابل چیزی را از او پنهان می‌کند، دریافت کند.

مچ پا ضربدری

در این حرکت که پاها به صورت ضربدری و یک مچ پا روی دیگری قرار دارد و می‌تواند چه در حالت نشسته و چه ایستاده انجام شود، فرد ممکن است احساس ناراحتی و یا معذب بودن داشته باشد. هر چقدر که مچ پاها در حین این حرکت به صورت سفت‌تر روی هم قرار گیرد، ممکن است فرد دچار اضطراب و استرس بیشتری نیز شود.

هنگامی که افراد در شرایط پر استرس‌تری قرار دارند ممکن است که پاهای خود را در اطراف پایه‌های صندلی قفل کنند. البته یک استثنا برای این حرکات بدن در انگلیسی زمانی است که مچ پاها به صورت ضربدری و پاها به حالت دراز کش روی زمین باشد؛ که در این حالت می‌تواند نشان از آرامش و راحتی باشد.

بازوهای ضربدری شده

اکثر افرادی که این کار را انجام می‌دهند، دارای احساساتی مانند خشم، اضطراب و یا استرس هستند. این در آغوش گرفتن خود در واقع حرکتی است که اکثر مواقع افراد آن را در ملاً عام انجام می‌دهند.

مالیدن چشم‌ها

افراد برای مالیدن چشم‌های خود به صورت معمول از انگشت اشاره، وسط و یا شست خود استفاده می‌کنند. انواع مختلفی از مالش مانند مالش‌های ملایم و خشمگین ممکن است در این حالت اتفاق بیفتد. مالیدن پلک‌ها سبب خواهد شد که افراد آرام شوند؛ در واقع شما وقتی چشم خود را می‌مالید عصب خاصی در پلک‌ها تحریک شده و به کاهش ضربان قلب و تنفس در هنگام ماساژ کمک می‌کند.

به علاوه افراد در هنگام داشتن یک ملاقات سخت و یا بازجویی استرس زا این حرکت را انجام می‌دهند و می‌خواهند با قطع کردن تماس چشمی، ولو به مدت زمان محدود استرس خود را کاهش دهند.

لمس کردن گوش‌ها

در این حالت فرد گوش خود را مالش داده، خراشیده و لمس می‌کند و یا می‌کشد. لمس کردن به صورت کلی در حرکات بدن انگلیسی به معنای اضطراب است و لمس کردن و خاراندن سبب کاهش تنش در بدن خواهد شد.

کسانی که گوش خود را می‌خارانند ممکن است اطلاعاتی که به تازگی دریافت کرده‌اند را از شما پنهان نمایند.

این آموزش ها ممکنه برایتان مفید باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *