بلاگ

بهترین روش یادگیری زبان انگلیسی با گوش دادن

یکی از روش‌های مفید و کاربردی که امروزه برای آموزش زبان آموزان به کار می‌رود، روش یادگیری زبان با گوش دادن می‌باشد. مبنا و اساس این شیوه گوش دادن به محتواهایی مانند پادکست، موسیقی و اخبار برای تسلط بر مهارت‌های زبانی می‌باشد. همانطور که یک کودک بدون هیچ درکی از سخنان والدین به مرور متوجه عبارات و کلمات به کار گرفته می‌شود و زبان مادری را به صورت خودکار فرا می‌گیرد؛ یادگیری زبان انگلیسی با شنیدن نیز به همین روال برای افراد زبان آموز رقم می‌خورد.

چگونه می‌توانید انگلیسی را با گوش دادن یاد بگیرید

یادگیری زبان انگلیسی با گوش دادن یکی از روش‌هایی است که سبب می‌شود به مرور زمان شنونده به عبارات و کلمات عادت کرده و آن‌ها را در ذهن خود هک کند. این روش در صورتی می‌تواند شما را به نتیجه مطلوبتان برساند که نکات مهمی که در این راستا وجود دارد را رعایت نمایید.

برای یادگیری زبان انگلیسی از صفر تا صد به صورت ویدئویی و روش های جدید کلیک کنید: آموزش زبان انگلیسی

بهترین روش آموزش زبان در صورتی می‌تواند مثمر ثمر واقع شده و شما به نتیجه دلخواه برسید که به صورت مستمر و با پشتکار تمرین کنید. از آن جهت که مهارت گوش دادن در زبان از اهمیت زیادی برخوردار است، به گونه‌ای که سایر مهارت‌ها را نیز تحت الشعاع قرار می‌دهد؛ یادگیری زبان انگلیسی با گوش دادن امروزه به عنوان یک شیوه کاربردی و مژثر مورد استفاده قرار می‌گیرد که می‌تواند نتایج شگفت انگیزی را بر روی تقویت مهارت‌های زبانی داشته باشد.

استراتژی های گوش دادن در یادگیری انگلیسی

در صورتی که به محیط انگلیسی عادت نداشته باشید به احتمال زیاد مهارت شنیداری و تسلط بر آن برای شما سخت خواهد شد؛ اما روش‌هایی وجود دارد که می‌توانید از طریق آن‌ها در راستای تقویت این مهارت گام بردارید.

1. پیدا کردن پارتنر

برای بهره بردن از روش یادگیری زبان با گوش دادن بهتر است یک شریک مطالعاتی برای خود پیدا کنید. این یک راه حل عالی است که می‌تواند به شما کمک کند تا بتوانید مهارت گوش دادن و همچنین تلفظ و مکالمه خود را بهبود ببخشید. می‌توانید برنامه‌های یکدیگر را با هم به اشتراک گذاشته و نتایج و میزان پیشرفت خود را ارزیابی نمایید.

2. فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی برای لذت بردن

یکی از منابع بسیار مناسب که می‌تواند مهارت گوش دادن شما را به صورت چشم گیری تقویت کند استفاده کردن از فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی می‌باشد. ترکیب همزمان سرگرمی و یادگیری سبب خواهد شد که زبان آموزان از این روند خسته نشوند و با لذت به کار خود ادامه دهند. سعی کنید فیلم‌هایی را انتخاب نمایید که در آن اصطلاحات عامیانه و در سطحی متناسب با شما به کار گرفته شده باشد. جلوه‌های بصری و مشاهده اعمال مختلف و لحن‌های گوناگون به شما کمک می‌کند تا بتوانید بهتر الفاظ و کلمات را به حافظه بسپارید.

مزیت فیلم‌ها و سریال‌های زبان اصلی  این است که علاوه بر تقویت مهارت شنیداری سبب می‌شود شما بتوانید با فرهنگ و عبارت‌های رایج در میان انگلیسی زبانان آشنا شوید. به کار رفتن حافظه تصویری و جلوه‌های بصری در فیلم سبب می‌شود که عبارات و جلمات بهتر در ذهن شما ثبت شوند. در صورتی که از زبان آموزان سطوح مبتدی هستید فیلم را با زیرنویس فارسی مشاهده کنید. زبان آموزان پیشرفته که تسلط بالاتری بر مکالمه‌های صورت گرفته دارند بهتر است بدون زیر نویس فیلم را تماشا کنند.

بهتر است ژانرهای خانوادگی و اجتماعی را برای یادگیری زبان انگلیسی از طریق شنیدن با فیلم انتخاب کنید؛ زیرا تعداد مکالمات و عبارت‌های به کار گرفته شده در این نوع فیلم‌ها راحت‌تر و رایج‌تر می‌باشد. از انتخاب کردن فیلم‌هایی با موضوعات پیچیده و تخصصی به خصوص در مراحل اولیه یادگیری زبان انگلیسی با گوش دادن اجتناب کنید.

3. با پشتکار ادامه دهید

در استفاده از روش یادگیری زبان انگلیسی با گوش دادن درک نکردن تمام محتواهایی که می‌شنوید امری طبیعی می‌باشد؛ به خصوص در صورتی که در مراحل اولیه آموزش خود قرار دارید و در سطح مبتدی هستید. فراموش نکنید که قرار نیست شما تمام آن چه را که گوش می‌دهید بفهمید؛ کودکی را در نظر بگیرید که در روزهای اولیه تولد خود درکی از سخنان اطرافیان ندارد اما والدین با پشتکار و تمرین مداوم به صورت خودکار زبان را به او آموزش می‌دهند. شما نیز باید تمرینات خود را بدون احساس ناامیدی ادامه دهید تا زمانی که بتوانید بخش زیادی از محتواها را متوجه شوید.

4. به زبان مادری ترجمه نکنید

یکی از واکنش‌های طبیعی افراد در هنگام گوش دادن به محتواهای زبان انگلیسی این است که در صورت مواجه شدن با عبارت‌های نامفهوم در میان جملات سعی در ترجمه آن به زبان مادری را دارند. گرچه این عملکرد عادی بوده و به صورت ناخودآگاه نیز ممکن است اتفاق بیافتد اما تحقیقات نشان داده که انجام دادن آن سبب از بین رفتن تعامل میان شنونده و گوینده می‌شود. در این صورت تمرکز مخاطب از سخن‌هایی که توسط گوینده بیان می‌شود از بین رفته و مانعی برای ایجاد ارتباط مناسب و شکل گیری محیط اصولی خواهد شد. بنابراین لزومی به توجه به تمام جزئیات نیست؛ شما اگر بتوانید کلیات یک متن را به خوبی درک کنید می‌توانید عبارات و کلمات نامفهوم را به وسیله کلمات پس و پیش و مقصود کلی حدس بزنید.

5. خواندن متن با صدای بلند

بهترین روش آموزش زبان انگلیسی به ما می‌گویند که تا می‌توانید برای تقویت مهارت‌های زبانی خود متن‌های با موضوعات مختلف را با صدای بلند بخوانید. در ابتدا این کار را به صورت شمرده و سپس سرعت خواندن خود را افزایشی کنید؛ این متون پر از اصطلاحات و عباراتی هستند که خواندن آن‌ها با صدای بلند و گوش سپردن سبب ارتقای مهارت‌های زبان خواهد شد. توجه کنید که برای این که این روش روی یادگیری زبان از طریق گوش دادن اثر مثبت داشته باشید؛ هر متن را دو بار و در بار دوم به فاصله هفت روز پس از بار اول بخوانید و گوش دهید.

6. زمان کافی اختصاص دهید

آموزش زبان از طریق گوش دادن بدون صرف وقت کافی در طول شبانه روز امکان پذیر نمی‌باشد؛ بدون تردید با وجود تمام مشغله‌هایی که دارید در 24 ساعت حداقل 15 الی 20 دقیقه وقت آزاد برای یادگیری زبان خواهید داشت. تحقیقات اثبات کرده است که یادگیری به صورت مداوم و مکرر با صرف وقت کمتر نتیجه بهتری نسبت به زمانی خواهد داشت که شما به مطالعه سنگین و چند ساعته اما ناپیوسته بپردازید.

در صورتی که بتوانید برخی عبارات پایه‌ای مانند سلام و احوال پرسی و پرسیدن اطلاعات شخصی را تمرین کنید می‌توانید هر روز با یک شخص مکالمه کوتاهی داشته باشید. انجام دادن این کار نیاز به دارا بودن تسلط بالا به تمام مهارت‌های زبانی ندارد و به راحتی می‌توانید از آن برای یادگیری زبان انگلیسی با گوش دادن استفاده کنید.

7. پادکست گوش دهید

شما باید بتوانید از منابعی مختلفی برای یادگیری زبان با شنیدن استفاده کنید؛ پادکست‌ها محتواهای صوتی مناسبی هستند که علاوه بر تقویت مهارت‌های زبانی شما می‌توانند اطلاعاتتان را درباره موضوع خاصی بالا ببرند. برای انجام دادن این کار یک پادکست را انتخاب نمایید و هر روز در طی یک هفته به آن گوش دهید؛ درک نکردن مفاهیم و گنگ بودن عبارات در روزهای اولیه آموزش زبان با شنیدن امری طبیعی است. به مرور و با تکرار کردن این کار هنگامی که به آن گوش می‌دهید به آسانی می‌توانید جملات و موضوع اصلی را درک کنید؛ به گونه‌ای که بخش‌هایی از آن نیز ملکه ذهنتان خواهد شد. پس از اینکه متوجه شدید قسمت‌های زیادی از پادکست را درک می‌کنید؛ آن را عوض کرده و به سراغ گزینه دیگری بروید و همین مراحل را از نو انجام دهید.

پادکست‌های زیر گزینه مناسبی برای شما هستند تا بتوانید محتواهای دلخواتان را در آن‌ها پیدا کنید:

  • Podcasts in English
  • The English we speak
  • ELS pod
  • Better at English
  • Voice of America learning English

8. گوش دادن به موسیقی

شما برای به کار گیری آموزش زبان انگلیسی از طریق گوش دادن لازم است از هر فرصتی برای گوش دادن به محتواهای صوتی انگلیسی زبان استفاده نمایید. موزیک منبع خوبی برای کسانی است که فکر می‌کنند زود خسته می‌شوند و ممکن است به یک تمرین سرگرم کننده و لذت بخش برای ادامه کار نیاز داشته باشند؛ در واقع گوش دادن به موسیقی به عنوان یک انگیزه خوب عمل می کند. موسیقی‌هایی را انتخاب کنید که در آن‌ها کلمات و عبارات آهسته بیان می‌شوند؛ شنیدن موزیک به همراه دیدن متن آهنگ در روزهای اولیه تمرینات می‌تواند کمک کننده باشد؛ البته توجه کنید در دفعات بعدی به متن گوش نداده و تنها موزیک را گوش دهید. هر چه قدر دایره واژگان خود را افزایش دهید احتمال درک بیشتر عبارات و جملات وجود خواهد داشت.

پیشنهاد ما:  اعداد اعشاری به زبان انگلیسی (آموزش خواندن و نوشتن)

توجه داشته باشید که آهنگ‌هایی را انتخاب کنید که متن‌های زیادی دارند – تکنو، کلاسیک و سایر انواع موسیقی که تمرکز کمتری روی متن دارند، احتمالاً برای این کار بهترین گزینه نخواهند بود. ، شما همچنین می توانید به موسیقی هنرمندان مورد علاقه خود گوش دهید. یکی از روش های یادگیری زبان انگلیسی از طریق گوش دادن که علاوه بر تقویت مهارت شنیداری سبب ایجاد احساس خوشایند در میان افراد می‌شود؛ گوش دادن به موزیک‌های زبان اصلی است. اگر از زبان آموزان سطح مبتدی هستید بهتر است در هنگام گوش دادن به موزیک متن آن را نیز به صورت همزمان بخوانید.

9. تغییر سرعت شنیدن

در هنگام گوش دادن به محتواهای مختلف برای آموزش زبان انگلیسی با شنیدن بهتر است که آن را با سرعت‌های مختلف گوش دهید؛ در ابتدا با سرعت معمولی این کار را انجام دهید و سپس سرعت پخش را پایین آورده تا بتوانید کلمات و عبارات را بهتر درک کنید و در گام‌های بعدی سرعت پخش را زیاد کنید.

10. تمرین لهجه‌های مختلف

در صورتی خود را به یک لهجه مشخص عادت دهید درک کردن واژگان و عبارات با لهجه‌های مختلف برای شما دشوار خواهد شد؛ بنابراین سعی کنید در یادگیری زبان انگلیسی با گوش دادن تمرین‌های خود را با لهجه‌های متنوع انجام دهید. این کار سبب می‌شود که بتوانید درک درستی از بیان و لحن عبارات و مکالمه‌ها در لهجه‌های انگلیسی زبان مختلف داشته باشید.

11. به صورت همزمان تکرار کنید

برای اینکه بتوانید یادگیری زبان انگلیسی با گوش دادن را به درستی انجام دهید، بهتر است که هنگام گوش دادن به محتواهای صوتی انگلیسی آن را با خود تکرار کنید و یا همزمان با تماشا کردن فیلم مکالمات آن‌ها را به زبان آورید. انجام دادن این کار به صورت چشم گیری روی تقویت مهارت شنیدن و به علاوه حرف زدن شما تأثیر گذار خواهد بود.

12. با خودتان صحبت کنید

یکی از تکنیک‌های جالبی که می‌توانید در یادگیری زبان از طریق شنیدن به کار گیرید؛ صحبت کردن با خودتان است. می‌توانید یک مکالمه را آماده کرده و رو به روی آینه آن را با خود در قالب شخصیت‌های مختلف تمرین نمایید.

13. کمک گرفتن از نرم افزارها

به واسطه وجود اینترنت و دسترسی راحت به نرم افزارها امروزه افراد دیگر نگرانی از بابت منبع مناسب برای یادگیری خود نیستند؛ مدرسان و طراحان در آموزش زبان انگلیسی با شنیدن نیز از این غافله عقب نمانده و در این راستا اپلیکیشن‌های مختلفی را به زبان آموزان ارائه داده‌اند که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Oxford English listening
  • Learning English for BBC
  • American English Listening
  • ESL – English for Beginner 4

14. گوش دادن قبل خواب

اگر به دنبال تایم خالی برای یادگیری زبان انگلیسی با گوش دادن می‌گردید، زمان قبل از خوابیدن می‌تواند گزینه مناسبی برای انجام دادن این کار باشد؛ به خصوص اگر جزء افرادی هستید که دیر خواب به چشمتان می‌آید و عادت دارید ساعت‌های زیادی را در گوشی خود سپری کنید بهتر است از این زمان به صورت مفید و در جهت آموزش و ارتقای خود استفاده کنید.

15. رادیو گوش دهید

رادیوهای انگلیسی بی بی سی و آمریکایی وی او ای پر از مکلمات و اخبار مفیدی هستند که می‌توانند در راستای یادگیری زبان انگلیسی با گوش دادن محتواهای ارزشمندی را در اختیار شما قرار دهند. پخش‌های رادیویی نیز روشی عالی برای یادگیری زبان انگلیسی از طریق گوش دادن هستند، به خصوص که می‌توانید به‌صورت آنلاین یا با تلفن همراه خود به آن‌ها گوش دهید.

16. گوش دادن غیر فعال

گوش دادن فعالانه در حالتی اتفاق می‌افتد که شما در هنگام گوش دادن به محتوای صوتی تمام تمرکز خود را بر این کار بگذارید؛ اما در گوش دادن غیر فعالانه کاملاً برعکس این باید عمل کنید. در واقع شما در حال انجام دادن کارهای مختلف مانند آشپزی کردن و رانندگی کردن صدایی را در پس زمینه گوش می‌دهید. نکته‌ای که در انجام دادن این تمرین در یادگیری زبان انگلیسی با شنیدن باید در نظر بگیرید این است که به صورت عمدی به صدای پخش شده گوش ندهید و روی آن تمرکز نکنید. بنابراین هنگام گوش دادن به صدای سفید بدون توجه به آن به کارهای خود رسیدگی کنید و تمرکزی روی صدا نداشته باشید.

17. کتاب های صوتی

با کتاب‌های صوتی، می‌توانید حتی زمانی که به اینترنت دسترسی ندارید یا زمان زیادی ندارید، گوش دهید. برای کسانی که به انگلیسی خود اهمیت می دهند، بهتر است به جای خواندن کتاب، به کتاب صوتی گوش دهند. شما می‌توانید از هر موقعیتی مانند زمان رانندگی کردن، ورزش کردن، استراحت کردن از این محتواها استفاده کنید. کتاب‌های صوتی همچنین به ما کمک می‌کنند تا دانش و فرهنگ انگلیسی خود را حفظ کنیم و در مورد آن بیاموزیم.

18. TED گوش دهید

سخنرانی‌های TED یکی از منابع فوق العاده ارزشمندی هستند که می‌توانند به شما در یادگیری زبان انگلیسی با گوش دادن کمک کنند. این سخنرانی‌ها مکلمات ساده و بدون وجود کلمات و عبارات تخصصی هستند و در آن افراد به صورت معمول و غیر رسمی با یکدیگر به گفت و گو می‌پردازند. استفاده از زیر نویس برای درک واژگانی که معنای آن‌ها را نمی‌دانید راه حل مناسبی به نظر می‌رسد.

امروزه سخنرانان مشهور زیادی وجود دارند که می توانند به شما در بهبود زبان انگلیسی صحبتی خود کمک کنند. در حالی که می‌توانید از مهارت‌های زبان انگلیسی مادری آنها بیاموزید، می‌توانید الگوهای لغات و دستور زبان خوبی را نیز انتخاب کنید. برخی از مشهورترین سلبریتی ها در تعدادی از برنامه های تلویزیونی و فیلم های سینمایی حضور دارند.

مزایای یادگیری زبان با گوش دادن

استفاده از روش های یادگیری زبان انگلیسی با گوش دادن سبب می‌شود دانش آموز به مرور بتواند با بخش‌های مختلف زبان مانند واژگان، گرامر و لهجه آشنا شود و به علاوه به صورت مکرر با عبارات و کلمات جدید مواجه شده و آن‌ها را به حافظه بسپرد.

یکی دیگر از مزیت‌های آموزش زبان انگلیسی با گوش دادن این است که شما می‌توانید دانش عمومی خود را بالاتر ببرید؛ گوش دادن به اخبار شما را با اتفاقات روز دنیا آشنا می‌کند و پادکست‌ها با موضوعات مختلف اطلاعات شما را بهبود می‌بخشند و فیلم‌ها نیز می‌توانند به شما فرهنگ جوامع مختلف را معرفی کنند.

تقویت مهارت شنیداری بر روی سایر مهارت‌ها به خصوص مهارت گفتاری تأثیر گذار بوده و شما می‌توانید هر آنچه که می‌‌شنوید را تقلید کنید و اعتماد به نفس خود را برای مکالمه و تعامل با سایرین افزایش دهید.

یکی دیگر از مزیت‌های به کار گیری آموزش زبان انگلیسی از طریق گوش دادن این است که شما می‌توانید در موقعیت‌های مختلف از محتواهای صوتی بهره برده و به ارتقای دانش خود بپردازید. تایم‌های استراحت، وقتی که در مترو و یا اتوبوس نشسته‌اید و یا زمانی که در حال آشپزی کردن هستید می‌توانید به صورت همزمان محتواهای صوتی مختلفی را گوش دهید.

نکات مهم در روش یادگیری زبان با محتوای صوتی

  • تا حد امکان خود را با زبانی که در حال یادگیری آن هستید احاطه کنید.
  • انتخاب محیطی که در آن به یادگیری زبان انگلیسی از طریق شنیدن بپردازید از جمله المان‌هایی است که باید به آن توجه کنید.
  • در صورتی که تمرکز شما در محیط‌های شلوغ از بین می‌رود می‌توانید یک اتاق خلوت را برای انجام دادن این کار انتخاب کنید؛ در غیر این صورت می‌توانید در کلاس‌هایی که هستید با سایرین و یا مدرس به گفت و گو پرداخته و این تعامل به یادگیری شما کمک خواهد کرد.
  • از این نکته مهم غافل نشوید که در یادگیری زبان با گوش دادن شما لزومی به درک تمام جزئیات ندارید و تنها کافی است مقصود و هدف اصلی خواننده را متوجه شوید.
  • به کلاس های مکالمه انگلیسی، تبادل زبان/گروه ها بروید.
  • هنگامی که  در حال یادگیری هستید، نگویید: “من انگلیسی صحبت نمی کنم” یا “من هرگز این را نخواهم فهمید.” در واقع آن عبارات را از دایره لغات خود ممنوع کنید.
  • اپلیکشین‌ها و نرم افزارهای مناسبی را با توجه به سطحتتان روی گوشی موبایل نصب کرده و در موقعیت‌های مختلف به محتواهای صوتی آن‌ها گوش دهید.
  • مکالماتی مانند اخبار و نمایش‌های تلویزیونی نیز می‌توانند برای یادگیری زبان انگلیسی با گوش دادن مورد استفاده قرار گیرند.
  • پس از گوش دادن به محتوا هر آنچه که از آن را برداشت کرده‌اید به صورت خلاصه یادداشت نمایید.
  • اگر در کلاس‌های مختلف برای آموزش زبان انگلیسی با گوش دادن شرکت کرده‌اید، می‌توانید صدای مدرس را ضبط کرده و پس از کلاس نیز به آن گوش دهید.
  • فراموش نکنید که هر چه بیشتر گوش کنید، سریعتر می‌توانید یاد بگیرید.

جمع بندی

پیشرفت تکنولوژی بسیاری از جنبه‌های زندگی بشر را تحت تأثیر قرار داده است؛ یادگیری و آموزش زبان انگلیسی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و دسترسی به منابع مختلف سبب خلق روش‌های نوین و کاربردی شده است. یادگیری زبان انگلیسی با گوش دادن یکی از متدهای به روز و جذابی است که سبب تقویت سایر مهارت‌ها و تسلط بر زبان انگلیسی خواهد شد. به کار بردن محتواهای صوتی مناسب و توجه به نکات مطرح شده سبب خواهد شد تا بتوانید به اهداف خود در جهت یادگیری زبان انگلیسی دست پیدا کنید.

این آموزش ها ممکنه برایتان مفید باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *